Når nå siste etappe av den omfattende utbyggingen av fv. 78 på Helgeland legges ut på anbud, skjer det som en skikkelig "godsak" for entreprenørene. For i motsetning til de fleste veganlegg som bygges i Norge, blir den 8,3 km lange strekningen mellom fv. 78 ved Drevja og E6 ved Ømmervatn lagt ut som totalentreprise. Det betyr at entreprenøren i tillegg til selve byggingen, også skal stå for prosjekteringen.
- Vanligvis skal en entreprenør bygge vegen, men nå skal den i tillegg gjøre byggeplanlegginga selv, sier prosjektleder Steinar Livik i Statens vegvesen. - Det betyr at vi gir entreprenøren en større frihet. Den skal følge våre retningslinjer og krav, og vi skal ha samme kvalitet som tidligere, men vi gir færre instrukser på hvordan oppgavene skal utføres.
- Vi har tro på denne kontraktstypen, der entreprenørene får bruke sin kompetanse til å finne gode løsninger på utfordringene. Vi skal likevel ha god kontakt, og som byggherre skal vi fortsatt følge opp at jobben utføres som planlagt.
Tilbudsfristen er 15. mai 2013.
Kontraktstypen ligner den som kommer for utbygginga av E6 Helgeland.
Mer om prosjektet
Mellom fv. 78 ved Drevja og E6 ved Ømmervatn skal vi bygge en bedre forbindelse for trafikk mellom Sandnessjøen og Mo i Rana. Vegen skal i hovedsak følge samme trasé som dagens fv. 254. Vefsn kommune ba i 2012 om å få utredet en alternativ trasé ved Sandbukten, men Nordland fylkeskommune holder fast på den som er vedtatt.
Den 8,3 km lange strekningen har variabel bredde, men skal nå bli 7,5 meter over det hele. Vi skal oppgradere vegen med å fjerne bakketopper og kurver/svinger. Vi skal også skifte ut to bruer. Vegen har dårlig bæreevne, men skal nå bli godkjent for 10 tonns aksellast. Det blir asfalt på hele strekningen. Når vegen er ferdig blir det satt opp en bomstasjon øst for Drevjamoen.
Etter planen skal vi begynne å bygge ca. i juni 2013 og være ferdig høsten 2014.