For å kartlegge hvor dypt det er ned til fjellet i områdene Intercity-strekningen skal krysse, skal Jernbaneverket denne uken starte med kartlegging av grunnforhold fra luften.
– Vi håper også at vi får data som sier noe om kvikkleireforekomster og svakhetssoner i berg. Metoden er et supplement til de vanlige grunnboringene, men informasjonen kan brukes til å redusere antall boringer ved at vi kan bore mindre noen steder og mer der hvor vi har behov for mer detaljert informasjon, sier Anne-Lise Berggren, geotekniker i Jernbaneverket.
Første gang
Det er første gang slike målinger gjøres fra helikopter i forbindelse med jernbaneutbygging i Norge.
– Vi synes det er veldig spennende at denne metoden også kan brukes i jernbaneprosjekter. Informasjonen fra undersøkelsene blir svært verdifull i den videre planleggingen av dobbeltspor på InterCity-nettet, sier prosjektdirektør for InterCity-prosjektet i Jernbaneverket, Anne Siri Haugen.
Helikopteret skal gjøre registreringer i til sammen fem fylker og 19 kommuner langs Vestfoldbanen, Dovrebanen og Østfoldbanen.
Les også: I dag går det 100 flere tog i døgnet enn for to år siden
Elektromagnetiske bølger
Undersøkelsene gjennomføres ved hjelp av elektromagnetisk stråling fra en stor antenne som henger under helikopteret.
– Det fungerer på samme måte som en metalldetektor, men istedet for å kun gi oss en tone når vi møter på noe i bakken, så får vi en hel symfoni av informasjon. Utstyret sender elektromagnetiske bølger flere hundre meter ned i bakken og måler ledningsevne eller motstand i materialene. Forskjellige materialer gir forskjellig motstand avhengig av vann-, leire- og saltinnhold, forklarer Berggren.
Utstyret kommer til å henge cirka 30 meter over bakken.
– De elektromagnetiske bølgene som brukes er ikke skadelig for mennesker eller dyr, understreker Berggren.
Les også: Intercity skal bygges for 250 km/t. Men her må togene uansett kjøre i halv fart
Kostnadseffektivt
Helikopteret kommer til å fly i lav hastighet frem og tilbake langs en planlagt rute.
Berggren forteller at dette er en kostnadseffektiv og raskt måte å få en grov oversikt over grunnen langs alle Intercity-strekningene.
– Vi får sammenhengende informasjon om grunnen og ikke kun punktinformasjon slik som du får ved vanlige grunnboringer, sier hun.
Dataene skal benyttes til å lage en 3D-modell av bergflaten.