Stortinget har bestemt at Luftforsvaret skal fortsette å operere Justisdepartementets redningshelikoptre på fem baser.
Sea King-helikoptre blir dyrere og dyrere å operere og trenger snarlig avløsning. Forsvaret som i dag opererer tre typer helikoptre, har sett betydelige synergier (reduserte kostnader) i å operere en type helikopter, bl.a. ved oppbygging av et kompetansesenter på Sola, nær sivil verkstedkapasitet.
Andre land gjør det samme, og nordiske land har bestemt å anskaffe det europeiske NH90 helikoptret - som bl.a. norsk industri produserer deler til.
En bredt sammensatt gruppe, oppnevnt av Justisdepartementet, har vurdert krav til fremtidig redningshelikopter. Praktiske prøver har bl.a. vist at NH90, i tillegg til et mannskap på seks, kan ta ombord minst 25 personer iført overlevelsesdrakt, og at diverse redningsutstyr kan fraktes til båter i nød. F. eks kan NH90 med 6-manns besetning fly ca 450 km (f. eks Ørland - Bergen) i høy hastighet, plukke opp 25 personer fra sjøen, og fly tilbake igjen. Gruppen er enstemmig i at de tre vurderte kandidatene er sammenlignbare og tilfredsstiller nye strenge krav. NH90 vil kunne bli et bra redningshelikopter for Norge.
Hva står så i veien for utløsning av NH90-kontraktens opsjon på ti redningshelikoptre? "Åpen konkurranse" og "avtaler med norsk industri" er bl.a. nevnt. Den nordiske anskaffelsen med NH90 var en åpen konkurranse i. h. til EU reglene. Siden dette var en anskaffelse i Forsvarets regi, kunne Norge kreve motytelser i form av arbeid til norsk industri. For Norges del er det allerede snakk om arbeid til norsk industri for nærmere 3,5 milliarder, pluss eventuelt to milliarder til for NH90-opsjonen. En ny åpen konkurranse i regi av Justisdepartementet vil ikke bare føre til at det ikke kan forlanges gjenytelser til norsk industri (p. g. av EU-regler), men også til en flerårig forsinkelse i utskiftningen av driftsdyre Sea King'er, og en rekke usikkerheter som f.eks. leverings-tider og kostnader.
Klimaet i vår del av verden er spesielt og ser ikke ut til å bli bedre. Når det er dårlig vær, er det kraftigere og dårligere enn før. Redningstjenesten trenger et helikopter som kan møte disse utfordringene. NH90 som fra grunn av er bygget for krigsforhold, er også best skikket for operasjoner i ekstreme værforhold. Når det samtidig er sunn økonomi og store oppdrag for industrien inkludert i NH90-opsjonen, burde fordelene ved valg av helikopter være åpenbare.
Bjørn S. Hansen / Prosjektleder
Kjell A Østnes AS
(Norsk representant for NH90)