De ni søkerne er ifølge Nye Veier grundig evaluert opp mot kravene i kvalifikasjonsgrunnlaget, en prosess gjennomført med egne evalueringsgrupper. Resultatet er at fire tilbydere blir med videre i prosessen.
– Vi må være helt sikre på at tilbyderne som går videre til neste runde har de kvalifikasjoner som er nødvendige for å gjennomføre et så omfattende vegprosjekt. Dette er en stor entreprise i antall kilometer og omfang. Byggingen skal skje langs eksisterende veg med relativt høy trafikkmengde og det er flere kryssende veger, store kryss og en tunnel i entreprisen, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør for E6 Mjøsregionen.
-Alle har gode besvarelser
-De fire som er innstilt skiller seg ut ved at de alle har gode besvarelser og oppnår dermed relativt lik poengsum, sier Moshagen. I vurdering av tilbyderne, er det tre faktorer som har blitt vektet inn i vurderingen:
- Erfaring fra tilsvarende arbeider: Tilbyderen skal ha gjennomført samferdselsprosjekter på en måte som viser god gjennomføringsevne, god kontraktstyring og god samarbeidsevne med byggherren.
- HMSK: Tilbyders ivaretakelse av helse, miljø, sikkerhet, sikring, ytre miljø og kvalitet.
- Samfunnsansvar: Tilbyders rolle som samfunnsaktør.
Det er også stilt økonomiske krav, krav til skatte- og merverdiattest, samt firmaattest.
Best Value Procurement
Tilbudsfasen gjennomføres som en BVP-konkurranse (Best Value Procurement). Dette er en metodikk for innkjøp som skal sikre at vi velger den beste leverandøren for å nå målene i prosjektet. Metoden sikrer eierskap, involvering og god risikoforståelse hos leverandøren. Dette er det andre vegprosjektet i Norge som gjennomføres etter BVP-metoden.
Tilbudet på maks seks sider
De fire tilbyderne får konkurransegrunnlaget 17. mars og de skal levere sitt tilbud 9. juni. Tilbudet skal, i henhold til BVP-metoden, være på maksimalt seks sider. Videre blir tilbudet evaluert og nøkkelpersoner intervjuet, før Nye Veier velger foretrukket entreprenør i begynnelsen av juli. Deretter følger en konkretiseringsfase der entreprenøren får mulighet til å utdype tilbudet. Målet er å signere kontrakt i oktober 2017.
- Vegstrekningen er 24 km. Arnkvern – Brumunddal ferdigstilles sommeren 2020, mens Brumunddal – Moelv skal stå klar sommeren 2021, sier Moshagen.