– Vi er helt avhengig av skredvarslingen for å ivareta vår egen og trafikantenes sikkerhet, forteller Vidar Sanden, som er prosjektansvarlig for driftskontrakter hos entreprenøren Mesta.
Mesta har vintervedlikeholdet på riksvei 15 over Strynefjellet. Mellom to lange tunneler på høyfjellet krysser veien Grasdalen, og dette er en svært rasutsatt strekning.
– Det har gått mange ras i Grasdalen i årenes løp, sier Sanden. – Varslingen fra NGI er veldig viktig både for vår egen sikkerhet og for å vurdere om veien skal stenges. Det er en del av kontraktsvilkårene med Statens vegvesen at vi skal ha skredvarsling.
Hver morgen i sesongen fra 1. desember og ut april får mannskapene i Mesta SMS og e-post fra NGI. Varslingen brukes for å sikre at brøyting og vedlikehold skjer under trygge forhold, og i tillegg som grunnlag for å ta beslutning om veien må stenges. I deler av sesongen, med høyt farenivå, får Mesta SMS to ganger i døgnet.
NGI’s varslingsoppdrag sesongen 2016 - 2017 på vegsektoren
- For Statens vegvesen overvåkes samtlige snøskredutsatte riks- og fylkesveier på Sunnmøre. Ca. 200 veipartier omfattes av varslingstjenesten.
- For Statens vegvesen overvåkes et anleggsområde i Romsdalen der det bygges en ny skredsikring i form av en tunnel og skredvoll for E136.
- For Mesta leveres skredvarsling for fjellovergangen Strynefjellet på riksvei 15, for å trygge arbeidet med snøbrøyting og veivedlikehold og for å kunne stenge veien.
- I Nord-Norge har 16 kommuner gått sammen om å opprette Nordnorsk Skredovervåking. Alle kommunene har bebyggelse som er utsatt for snøskred. Totalt 42 partier omfattes av varslingsoppdraget. Lokalkjente kontaktpersoner bidrar med observasjoner og målinger.