I testen har Greenpeace International sett på hvordan produsentene håndterer giftige kjemikalier i produksjonen, og om de tar ansvar for å ta tilbake og resirkulere produktene når kundene kjøper nytt.
De konkluderer med at nesten samtlige leverandører må skjerpe seg. Dell og Nokia er de eneste som får ros.
På bunnen
Lengst ned på listen havner Lenova, som har tatt over IBMs PC-produksjon. De får bare 1.3 av ti mulige poeng, og blir trekt ekstra mye for ikke å ha en eneste modell på markedet som er uten PVC (polyvinyl klorid) eller BFR (bromert flammehemmende middel). Lenova sier heller ingenting om når de har planer om å få disse stoffene ut av produksjonen.
De er også, ifølge Greenpeace, elendige på resirkulering, og gjør det svært vanskelig for kundene å få levert tilbake gamle produkter ved utskifting.
Svakt av Apple
Motorola er dårlig på de samme punktene som Lenova, men kaprer nesten et halvt poeng mer fordi de har oversikt over hvilke kjemikalier det ikke er lov til å bruke.
Acer får ros for sitt vedtatte forsiktighetsprinsipp, hvor de understreker viktigheten av å være miljøbevisste. Men foreløpig har de ingen PVC- eller BFR-frie PCer på markedet.
Det har heller ikke Apple, som i tillegg klarer å unngå kommentaren "bra" på samtlige av sine miljøtiltak. "Delvis bra" er det beste Greenpeace gir dem, og det er på grunn av deres arbeid for gjenvinning.
Felt av PVC og BFR
På toppen av listen finner vi Nokia og Dell, som begge har fått syv av ti mulige poeng. Likevel er Nokia plassert foran Dell i rangeringen.
Dette er fordi Dell, som de fleste andre, ikke selger maskiner uten PVC og BFR. Imidlertid skårer de høyt på gjenvinning, kjemikaliebehandling og en generelt positiv og miljøvennlig profil.
Nokia på topp
Nokia går dermed av med seieren.
De får miljø-ros for å ha vært først ute med å fjerne giftige kjemikalier fra produksjonen. Siden slutten av 2005 har alle nye Nokia-modeller vært uten PVC, og alle mobiltelefoner skal komme uten BFR fra årsskiftet.
Greenpeace klapper også mobilprodusenten på skulderen for sitt lobbyarbeid, hvor de fronter ideen om at alle bedrifter skal ta seg av sitt eget elektroniske avfall.