Ytterligere to anbud har kommet inn - et fra Veidekke på 153,8 mill. og et fra AF Gruppen på 174,2 mill.
Entreprenørene konkurrerer ikke bare på pris. Oganisering og gjennomføring av oppdraget teller til sammen 30 prosent ved vurdering av anbudene.
Ikke dyrere enn ventet
Hensikten med oppgraderingen er å heve standarden til et nivå som er i samsvar med kravene i EUs tunneldirektiv. Det gjelder bare for tunneler som er minst 500 meter lange.
Smestadtunnelen er så vidt lang nok til å bli omfattet av direktviet. På den bakgrunnen kan prisene virke høye, men Vegvesenet er fornøyd. De to laveste anbudene ligger veldig nært overslaget. Årsaken til at Vegvesenet ventet høye priser, er man skal gjøre mye mer enn EU forlanger.
Betongskader
Tunneldirektivet stiller stenge krav til utforming av framtidige tunneler. Når det gjelder eksisterende tunneler, er ikke kravene like strenge. De dreier seg stort sett om sikkerhetsutrustning.
Smestadtunnelen er en betongtunnel støpt i åpen byggegrop. Siden den ble åpnet i 1983 har den blitt utsatt for store påkjenninger, blant på grunn av vegsalt. Dette har ført til betongskader. Disse skal nå repareres, dessuten skal det monteres brannbeskyttelsesplater i taket, og det skal etableres et sedimenteringsbasseng for vann som renner inn i tunnelen.
Forå hindre at takplatene reduserer frihøyden må sålen senkes med 10 cm.
Køer i anleggstiden
Oppdraget omfatter også mye elektro- og SRO-installasjoner. Den som får kontrakten skal montere to km kabelbruer, legge 31 km el-kabler, fem km fiberkabler og to km parkabler, etablere to tekniske bygg, og montere to tavler, 28 overvåkningskameraer, 700 armaturer og 18 vifter.
Vegvesenet tar sikte på anleggstart i mai/juni. Arbeidet vil pågå et års tid. I løpet av den tiden blir det lange køer på Ring 3. Tunnelen har to løp. Trafikken skal avvikles i et løp mens det andre blir utbedret.