66,068 millioner kroner vil Isachsen Entreprenør ha for jobben. Hakk i hæl følger Mini Snø og Graveservice fra Oslo (66,427 mill.), Seltor fra Porsgrunn (66,525 mill.) og Implenia (67,774 mill.).
Veidekke er trolig sjanseløs med et anbud på 71,154 mill.
Byggeleder Atle Strøm i Region Øst er fornøyd med resultatet. - Prisene er på det nivået vi hadde sett for oss, og den jevne konkurransen tyder på at de er riktige, sier han.
Fram til i fjor høst var Dag Hammarskjölds vei en del av Ring 3 - tidligere kjent som Store Ringvei. I fjor høst var det slutt. Ring 3 ble lagt inn i Lørentunnelen. Årsdøgntrafikken som lå på ca. 100 000, ble redusert til en liten brøkdel av hva den var.
Bredere enn nå
Nå skal vegen tilpasses den nye situasjonen. Kjørebanene er skilt med en midtdeler med to rekkverk som bærer preg av mange ublide møter med bilister som ikke har hatt kontroll over kjøretøyene sine. Nå blir det en ny og bredere midtdeler, som blir beplantet.
I dag har Dag Hammarskjölds vei fire felt. Den skal den ha også i framtida, men to av den blir reservert kollektivtrafikk. Mellom kjørebanen og fortauet blir det sykkelbane på begge sider. Total vegbredde blir litt større enn i dag når jobben er fullført.
Oppdraget omfatter også oppgradering av til sammen 400 meter lokalveger. Tre av dem var stengt mot Dag Hammarskjölds vei da denne var en del av Ring 3. Nå blir de gjenåpnet. Det blir et T-kryss og et fullt kryss. Begge blir lysregulert.
Den mest synlige forandringen blir en ny rundkjøring hvor Dag Hammarskjölds vei skal møte Sinsenveien. For mange år siden møttes de to vegene i plan, men så ble Ring 3 lagt under Sinsenveien. Nå skal dumpen fylles igjen slik at de to vegene igjen kan møtes i plan.
Trafikkmaskin for vannledninger
14 500 kbm trengs for å fylle dumpen. Før det skjer, må entreprenøren rive brua som fører Sinsenveien og Dag Hammarskjölds vei. Deretter blir trafikken på Sinsenveien ledet over på rampene som går mellom de to vegene i dag. Der de østvendte rampene møter Dag Hammarskjölds vei, blir det etablert en midlertidig rundkjøring.
Som vanlig er når Vegvesenet setter i gang prosjekter i byer, har kommunale etater hevet seg på. Under den permanente rundkjøringen skal det etableres en gigantisk kum for Vann- og avløpsetaten. Den får et tverrsnitt på ca. 50 kvm og en høyde på 2,7 meter. Inni kummen blir det en «trafikkmaskin» for kryssende vannledninger.
Prosjekteringen er utført av ViaNova. Vegvesenet regner med at arbeidet på hovedvegen er ferdig før året er omme. Innen 4. september neste år må alle alle spor etter anleggsvirksomhet være borte.