Det er sjeldent en elbils markedsførte rekkevidde er avstanden du kan forvente å kjøre bilen under vanlige omstendigheter. Dette tallet, kalt WLTP-rekkevidden, er basert på en laboratorietest. I den virkelige verden kan det hende bakkene er brattere og snitthastigheten er høyere, så rekkevidden blir kortere.
Det betyr ikke at det ikke er mulig å oppnå markedsført rekkevidde. Om du virkelig vil kan du faktisk langt overgå dette tallet.
I denne episoden av elbilpodkasten har vi snakket med Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil, som kjørte Ford Mustang Mach-E 807,2 kilometer fra Trondheim til Kristiansand uten å lade. Dette i utgaven med stort batteri og bakhjulstrekk, som har oppgitt rekkevidde på 610 kilometer.
De to har lang erfaring med å kjøre så langt som mulig med så lavt energiforbruk som mulig. I podkasten har vi snakket om turen i Mach-E, og hvordan man kan kjøre økonomisk i det daglige.
Denne episoden av podkasten har dessverre en teknisk feil på ett av lydopptakene, som gjør at en av deltakerne har noe dårlig lyd til tider. Vi beklager.
Elbil – Teknisk sett
Dette skapet sikrer strøm til hytta
I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.
Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.
Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.
Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.
Her finner du Elbil – Teknisk sett:
Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot:
Koreanere: Tilbyr trolig Norge missil med rekkevidden USA avslo