NEBBENES: Det er tre år siden de første Tesla Supercharger-ene i verden åpnet i Norge, og det markerer Tesla med å åpne en ny gigantladestasjon på Nebbenes ved Eidsvoll.
Her er det satt opp 20 superladere som hver leverer opptil 145 kW. Det er like mange som ved Tesla-fabrikken i Fremont i USA.
I tillegg har Fortum satt opp fire hurtigladere med Chademo og CCS pluss to doble AC type 2- ladere på 22 kW, noe som gjør dette til verdens største hurtigladestasjon.
Kraftig anlegg
Om alle laderne er i full drift samtidig snakker vi om en total effekt på nærmere 2.000 kW eller 2 MW.
For å sette det i perspektiv er det nesten dobbelt så mye som Norges største solcelleanlegg, som ble utvidet tidligere i år.
– Dette tror jeg kommer til å gå viralt, sa Elbilforeningens Christina Bu på den offisielle åpningen torsdag kveld.
– Dette vil inspirere både elbilentusiaster, myndigheter og politikere i inn- og utland. Jeg vil gi honnør til Tesla, som pusher de andre både med biler og ved å ta ansvar for lading, sa hun.
Ladeangst, ikke rekkeviddeangst
Til Teknisk Ukeblad sier Bu at det ikke lenger er rekkeviddeangst som gjelder for de fleste elbilførere, men heller ladeangst.
– Man vet aldri helt hvor lang køen kommer til å være eller om det finnes en ledig lader. Her trenger vi ikke å bekymre oss for det.
– Har du noen oppfordring til de andre bilprodusentene?
– Nei, jeg tror ikke de trenger noen oppfordring. De har forstått at de må gjøre noe for å ikke ende opp som Nokia eller Kodak. Vi har stadig bilprodusenter på besøk hos oss i Elbilforeningen, også produsenter som man ikke ville tro tenkte på elbil. Men det er klart at de har noe å lære av Tesla når det gjelder å ta ansvar også for lading, sier Bu.
- Les også: Så mye betyr dekket for kjørelengden
160 nye Fortum-ladere i år
Country Manager for Norge i Fortum Charge & Drive, Jan Haugen Ihle, sier til Teknisk Ukeblad at det er gøy å være den som gjør ladestasjonen tilgjengelig for alle elbileiere, ikke bare Tesla-kunder.
Han poengterer også at 22 kW-stolpene gjør at selv Mercedes B-klasse-eiere får tilgang til rask lading, selv om bilen i utgangspunktet ikke støtter hurtiglading.
Han sier første mål er å bygge et bredt nettverk, og at man etter hvert vil se på muligheten for å øke ladehastigheten på hvert ladepunkt.
– Så langt i år har vi satt opp 160 nye ladere, og vi lover fortsatt å holde fullt trykk. Det er veldig populært med stasjoner der det er flere ladepunkter, og en ekstra trygghet for elbilistene at det er flere punkter å ta av, sier Haugen Ihle, som kjører en Tesla Model S selv.
216 Superchargere i Norge
Nebbenes-stasjonen er for øvrig den 27. Supercharger-stasjonen i Norge, med totalt 216 ladepunkter.
En Supercharger kan lade en Model S med 90 kWt-batteri fra 0-80 prosent på cirka 40 minutter. Fra 80 til 100 prosent tar det ytterligere 35 minutter. Tesla har regnet seg frem til at laderne gir opptil 270 kilometer rekkevidde på 30 minutter.
Med Chademo-hurtiglading på 50 kW kan for eksempel en Kia Soul EV lade fra 0-80 prosent på rundt 33 minutter, noe som gir rundt 120 kilometer rekkevidde.
På verdensbasis fantes det i mars 2016 3600 Supercharger-punkter, og Elon Musk har lovet en dobling av det antallet før utgangen av 2017.
- Les flere saker om elbil.