PROSJEKTER

Her begynner Vegvesenet testingen av elektroutstyret på E134 ved Kongsberg

Nesten alt er montert - veien kan åpnes til sommeren.

Her begynner testingen av røykdetektorene i en av E134-tunnelene mellom Damåsen og Saggrenda.
Her begynner testingen av røykdetektorene i en av E134-tunnelene mellom Damåsen og Saggrenda. Foto: Roy Alstad/Statens vegvesen
31. mars 2020 - 10:16

Elektroarbeidene på E134 Damåsen-Saggrenda er nå kommet så langt, at det er gitt grønt lys for planlagt åpning av strekningen til fellesferien. Det melder Statens vegvesen, som nå har begynt å teste elektroutstyret på veien.

Endelig åpningsdato er ennå ikke bestemt, men nå ligger alt til rette for at mer enn 13 kilometer ny E134 gjennom Øvre Eiker og Kongsberg skal åpne i første halvdel av juli 2020, skriver Vegvesenet.

Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.
Les også

Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene

God planlegging

Vegvesenets elektroansvarlige, Roy Alstad t.v. og Hans Olav Dalener i rute med elektroinstallasjonene på E134. <i>Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen</i>
Vegvesenets elektroansvarlige, Roy Alstad t.v. og Hans Olav Dalener i rute med elektroinstallasjonene på E134. Foto:  Kjell Wold/Statens vegvesen

– Så godt som alt av montasje av teknisk og elektronisk utstyr er nå på plass både i tunnelene og langs strekningene med vei i dagen, forteller elektroansvarlig i Statens vegvesen, Hans Olav Dalen.

Testingen av styrings- og overvåkingssystemer på veien kommer til å fortsette fram mot påske og videre utover våren.

Dalen berømmer elektroentreprenøren ABB og Nettpartner for god planlegging og gjennomføring av arbeidet. En snill vinter, men også at man tidlig tok høyde for de mulige konsekvensene av den kommende koronakrisen gjorde at entreprenøren har kunnet opprettholde jevn bemanning utover vinteren og våren.

Både kameraer og detekteringsystemene fungerte i røyktestene. <i>Foto:  Roy Alstad/Statens vegvesen</i>
Både kameraer og detekteringsystemene fungerte i røyktestene. Foto:  Roy Alstad/Statens vegvesen
Fellesprosjektet ny E16 og jernbane Arna-Stanghelle utenfor Bergen er regjeringens nest mest kostbare NTP-lovnad så langt.
Les også

Dette er milliardprosjektene

Viktig røyktest

Sist uke ble det også gjennomført vellykkede tester av røykdetektering i tunnelene mot videoutstyret og AID-systemene. Alle kameraene som skulle detektere røyk gjorde dette som de skulle.

– Nå gjenstår bare den siste finpuss, justeringer og tilpasninger av alt elektroutstyret før Vegtrafikksentralen (VTS) i Porsgrunn kan gjennomføre de siste testene fram mot veiåpningen i begynnelsen av juli 2020, sier Dalen.

E6 Nordkjosbotn-Hatteng er en strekning på totalt 23 kilometer.
Les også

NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.