De europeiske landene klarer ikke å holde følge med de raskeste digitale økonomiene.
Måleverktøyet Digital Evolution Index, som er utviklet ved Fletcher School ved Tufts University i Boston, tegner et dystert bilde av innovasjon i Europa.
Med unntak av Australia, er de ti landene som scorer dårligst på indeksen alle i Europa, skriver Bloomberg Business.
Les også: Investorer spyttet inn 6 milliarder i nordiske startups i fjor. Kun 3 prosent gikk til Norge
Norge har stagnert
I undersøkelsen havner Norge i kategorien «stall out», sammen med land som Danmark, Finland og Storbritannia.
Felles for disse er at de har mistet momentum, ifølge undersøkelsen. Landene i denne kategorien kjennetegnes av at de har oppnådd en høy grad av utvikling i det siste, men nå holder de på å falle bak i kappløpet.
De andre kategoriene er «watch out», «stand out» og «break out».
I sistnevnte kategori finner vi land som Kina, Malaysia og Thailand. Disse kjennetegnes ved at de har potensiale til å utvikle sterke digitale økonomier. Landene har de siste årene vist en imponerende utvikling, ifølge undersøkelsen.
I kategorien «watch out» finner vi land som Russland, Hellas og Tyrkia. Disse kjennetegnes ved at de både står overfor store muligheter og utfordringer. De er også svært volatile, ifølge undersøkelsen.
I siste kategori «stand out», finner vi land som Sverige, USA og Sør-Korea. Disse landene har hatt en høyt nivå av digital utvikling tidligere og kurvene peker fortsatt oppover.
Les også: Amazon vil levere post med droner - kan bli stoppet av nytt regelverk
– Trenger talentfulle innvandrere
Nylig presenterte forskerne bak undersøkelsen resultatene i en kronikk i Harvard Business Review.
De ser bare en mulighet for landene som havner i samme kategori som Norge:
«Den eneste måten de kan bedre utviklingen på er å gjøre som landene i 'stand out'-kategorien: Fordoble innovasjon og fortsette å søke markeder utenfor landets grenser. Landene i 'stall out'-kategorien kjennetegnes også av en aldrende befolkning. Å tiltrekke seg dyktige, unge innvandrere kan øke innovasjonen raskt», skriver forskerne i kronikken.
Indeksen ser på fire drivere: Tilbudssiden (blant annet infrastruktur for transaksjoner), etterspørselssiden (blant annet vaner for bruk av sosiale medier), innovasjon og institusjoner (blant annet lover og reguleringer).
Resultatet er en indeks som rangerer 50 land.
Les også: Disse 7 tingene bør du aldri si til sjefen
Kina øverst
«Kanskje ikke overraskende, har utviklingsland i Asia og Latin-Amerika mest momentum», skriver forskerne.
Kina ligger øverst på forskernes liste, dersom vi ser på endring i verdi på indeksen fra 2008 til 2013.
De mener undersøkelsen også avdekker andre interessante mønstre, som at for eksempel Nederland og Singapore skiller seg drastisk fra hverandre. Begge landene er blant ti på topp i digital utvikling, men når forskerne ser på momentum i digital utvikling i perioden 2008 til 2013, er de to landene langt fra hverandre.
Dersom vi ser på utvikling fra 2008 til 2013 i undersøkelsen havner Nederland nederst på listen. Norge havner på 42. plass av de 50 landene (se listen under).
Les også: 9 grunner til at prosjektet feiler før det engang har begynt
Alle resultatene
Land | Endring fra 2008 til 2013 | Rangering |
Kina | 8,4 | 1 |
Malaysia | 7,5 | 2 |
Thailand | 6,6 | 3 |
Sør-Afrika | 6,1 | 4 |
Mexico | 5,9 | 5 |
Colombia | 5,9 | 6 |
Vietnam | 5,5 | 7 |
Chile | 5,4 | 8 |
Filippinene | 5,4 | 9 |
India | 5,2 | 10 |
Brasil | 4,7 | 11 |
Singapore | 4,2 | 12 |
Russland | 3,0 | 13 |
Tyrkia | 3,0 | 14 |
Indonesia | 3,0 | 15 |
Israel | 3,0 | 16 |
Hellas | 2,7 | 17 |
Slovakia | 2,4 | 18 |
Hongkong | 2,3 | 19 |
Estland | 1,8 | 20 |
New Zealand | 1,8 | 21 |
Nigeria | 1,6 | 22 |
Saudi Arabia | 1,6 | 23 |
Sveits | 1,2 | 24 |
rland | 1,0 | 25 |
Italia | 0,9 | 26 |
Forente arabiske Emirater | 0,7 | 27 |
Sør-Korea | 0,7 | 28 |
Polen | 0,5 | 29 |
USA | 0,5 | 30 |
Kenya | 0,4 | 31 |
Sverige | 0,0 | 32 |
Canada | 0,0 | 33 |
Storbritannia | -0,8 | 34 |
Egypt | -1,2 | 35 |
Tyskland | -1,3 | 36 |
Japan | -1,5 | 37 |
Slovenia | -1,5 | 38 |
Østerrike | -1,6 | 39 |
Portugal | -1,6 | 40 |
Australia | -1,7 | 41 |
Norge | -2,0 | 42 |
Danmark | -2,2 | 43 |
Spania | -2,3 | 44 |
Ungaren | -2,4 | 45 |
Frankrike | -2,6 | 46 |
Belgia | -2,9 | 47 |
Finland | -3,3 | 48 |
Tsjekkia | -5,6 | 49 |
Nederland | -6,9 | 50 |
Forskernes undersøkelse er sponset av Mastercard. Se alle resultatene fra undersøkelsen her.