Bybanen i Bergen får større behov for vogner når det tredje byggetrinnet av Bybanen settes i drift neste år.
Derfor bygges en ny base som blir den største i sitt slag i Norge, med vognhall, verksted og administrasjonsbygg.
Den enorme vognhallen er 301 meter lang, og har en gulvflate på 13 600 kvadratmeter.
Det gir plass til 40 vogner på 42 meter. Her skal vognene stalles opp om natten, og siden alt kan lagres innendørs blir neppe graffitifjerning en del av klargjøringen til neste dags drift.
Se bildene: Se bildene: Slik blir «nye» Flesland
Verkstedhall
I et sidebygg til vognhallen skal det på plass utstyr for vasking, en hjuldreiebenk som brukes til å justere hjulene på vognene, og opplegg for «sanding».
Det vil si at vognene får påfyll med sand som strøs på skinnegangen under drift, for å øke friksjonen mellom skinne og hjul under bremsing.
I tillegg bygges en verkstedhall på 8600 kvadratmeter, et administrasjonsbygg på 3000 kvadratmeter, og en likeretterstasjon på 200 kvadratmeter. All trafikk skal styres fra administrasjonsbygget, og det etableres et treningsrom hvor trafikkoperatører trener med simulator.
– Alle byggene får vannbåren varme levert via fjernvarmeanlegget til BKK, sier Leon Fauske, prosjektleder for verksted og depot.
Les også: Kinesere vil bygge hele Sveriges lyntog-nett på fem år
Den største i sitt slag
Samlet areal for alle bygninger på basen er omtrent 25.300 kvadratmeter. Det gjør anlegget til det største i sitt slag i Norge, sett bort fra vognhaller for jernbanen.
Den naturlige sammenligningen er Sporveien i Oslo, med ny base på Avløs i Bærum på til sammen 16.500 kvadratmeter, og basen på Ryen med sine 22.800 kvadratmeter. Trikkestallen på Grefsen er 15.000 kvadratmeter.
Bybanens vognhall ruver i terrenget, og er Bergens tredje lengste bygg.
Vognhallen er overdimensjonert med tanke på det reelle behovet for oppstalling av vogner når neste byggetrinn åpner, og er bygget for å favne om fremtidige utvidelser av Bybanen mot Fyllingsdalen og Åsane.
Les også: Oslo skal kjøpe nye trikker for 3 milliarder
Brutt opp med glass
Bygningene har bærekonstruksjoner i stål, med vegger av hele, stående sandwichelementer med skjult innfesting. Bygget er brutt opp med glass og nisjer, som skal gi et mer tiltalende uttrykk samtidig som det slipper dagslys inn i alle byggene. Det vil gi dem som arbeider inni den lange vognhallen mindre følelse av å være i en tunnel.
På verkstedområdet er det lagt 6,4 km enkeltspor, og 33 elektriske sporvekslere. Verkstedet har to spor som ender i bygget, og tre spor som er gjennomgående.
Selve vognhallen har åtte spor. Vogner kan kjøres gjennom området uten å måtte snu. I tillegg er det ved siden av vognhallen en strekning som brukes til bremsetesting.
Les også: Nå ruller 54 splitter nye busser ut i hovedstaden
Et av de mest moderne verkstedene i europa
Verkstedet på Bybanens nye base er et av europas mest moderne og velutrustede i sitt slag, sier informasjonsrådgiver Rune Jenssen i Bybanen Utbygging. De har sett på lignende anlegg ellers i Europa som grunnlag for det nye.
– Det er nytt, stort og har plass til mange vogner. Det gir god kapasitet, vil kunne dekke et fullt utbydg nett, og gir mulighet til å jobbe effektivt, sier Jenssen.
I dag har Bybanen depot på Kronstad, med plass til alle de 17 vognene som er i drift. Den eksisterende vognhallen skal fortsatt brukes, men all øvrig aktivitet flyttes til den nye basen.
3,6 milliarder
Prosjekteringskontrakten for anlegget, som er en del av tredje byggetrinn for banen, ble tildelt irske Mott MacDonald i 2012, i samarbeid med blant andre Rambøll. Skanska har hovedentreprisen på bygg, og Bravida på tekniske installasjoner.
Byggingen startet i januar 2014, etter et halvår med planering av tomten. 200 personer er i arbeid på prosjektet i dag.
Hele byggetrinnet inkludert ny base er beregnet til å koste 3,6 milliarder kroner.
Les også: Helt nytt boligprosjekt - likevel flommer det over
Skal ta unna fremtidig behov
Det nye anlegget bygges i forbindelse med åpning av Bybanens tredje trinn, som går mellom bydelssenteret Lagunen og Bergen Lufthavn. Denne traséen er nærmere åtte km, og har sju holdeplasser. Det meste av skinnegangen er allerede lagt ned, og er koblet sammen med det nye anlegget.
Anlegget skal testes før den nye traséen til Flesland er åpnet. Dermed må en ny vogn fraktes til anlegget. Denne leveres i oktober, og skal fraktes sjøveien til Bergen før resten av etappen skjer på lastebil.
Testing og prøvedrift på anlegget starter ved årsskiftet. Deretter skal resten av installasjonen gjøres i løpet av første halvår 2016. Anlegget vil tas gradvis i bruk fra februar. Den tilknyttede traséen skal stå ferdig sensommeren 2016.
Les også: Det har tatt 16 år. Nå er verdens lengste jernbanetunnel ferdig