Stavanger Aftenblad melder i dag om at en arbeider på det sørkoreanske verftet Hyundai Heavy Industries ble skadet i forbindelse med byggingen av Statoils Aasta Hansteen-plattform.
Statoil bekrefter hendelsen for Teknisk Ukeblad.
Verftet er det samme som Eni benyttet for å bygge Goliat-flyteren. Hele tre arbeidere omkom i byggingen, og som Teknisk Ukeblad har skrevet har verftet hatt store HMS-utfordringer.
Historisk i Barentshavet: Nå kommer oljen fra Goliat strømmende
Fallende stålplate, usikret område
– 10. mars inntraff det dessverre inntraff en hendelse med bygging av Aasta Hansteen-skroget. Det var en stålplate som falt fra en ganske stor høyde, ned på et område som ikke var sikret der det befant seg en person som fikk stålplaten på leggen. Det resulterte i et åpent brudd, sier pressetalsmann Ola Anders Skauby til Teknisk Ukeblad.
Skauby forteller at arbeideren umiddelbart ble transportert til sykehus for behandling.
– Arbeidet i området ble stanset og man fikk umiddelbart gjort en del tiltak i form av bedre sikring. Det manglet blant annet noe sikring der arbeidet med platen foregikk, samt at det ble sørget for sikring av gangveier der folk beveger seg, sier han.
Statoil understreker at denne hendelsen tas svært alvorlig.
– HMS er øverst på agendaen vår og både verftet og Statoil tar denne hendelsen veldig alvorlig og verftet gransker den. Vi følger verftet tett opp på dette.
– Hvordan står det til med arbeideren?
– Der er utsiktene at det ikke vil bli varige mén. Arbeideren har vært gjennom operasjon og det ser ut til at det skal bli full førlighet i foten igjen.
– Følger dere opp arbeideren?
– Dette er en person som er ansatt av Hyundai, så den direkte oppfølgingen er det Hyundai som tar. Men vi holder oss grundig orientert om det, slik at vi vet at arbeideren får den oppfølgingen den skal etter en slik hendelse.
- Regnskapets time: Marerittet fra Korea
– Vi har nullfilosofi
– Vi har skrevet mye om HMS-situasjonen på Hyundai-verftet. Fagforeninger i Sør-Korea har år etter år slaktet HMS-forholdene. Er dette den første så alvorlige hendelsen for dere?
– Ja, dette er den første alvorlige hendelsen på Hyundai i forbindelse med vår aktivitet.
– Det var flere dødsulykker på Goliat-prosjektet der dere var partnere. Hvordan har dere fortalt Hyundai hvor viktig HMS er for dere?
– Det gjør vi på alle nivåer i selskapet. Det står øverst på agendaen når ledelsen vår møter verftsledelsen som vi gjør jevnlig. Både tidligere og nåværende konsernsjef har vært i Korea, Margaret Øvrum (teknologidirektør i Statoil, red anm) har vært der flere ganger og i alle møter står HMS øverst på møteagendaen, i tillegg har vi daglig oppfølging som våre folk på stedet følger opp kontinuerlig. Dette er noe vi gjør dem veldig bevisst på.
– Og på tross av dette skjer det altså en så alvorlig hendelse. Hva synes dere om det?
– Vi har en nullfilosofi når det gjelder hendelser. Det er målet vi jobber mot. Det er ikke akseptabelt at vi har en alvorlig hendelse på denne måten. Det blir fulgt tett opp for å sikre læring og sikre bevissthet for å unngå at nye hendelser inntreffer, sier Skauby.
- Les også: «Verken fellesskapet eller industrien tåler flere skandaler finansiert gjennom skattesystemet»
Avsløringer om verftet
Teknisk Ukeblad avslørte i 2014 at to arbeidere omkom på Hyundai-verftet. I romjula 2014 omkom ytterligere en arbeider.
I 2015 kunne Teknisk Ukeblad fortelle en større historie om hvordan HMS-forholdene og det store antallet dødsfall på verftet har blitt sett på som så problematisk at en rekke av de største fagforeningene i landet skrev brev til det norske Oljefondet med en oppfordring om å selge sin eierandel med bakgrunn i gjentatte brudd på arbeidernes menneskerettigheter.
Senere samme år ble Huyndai Heavy Industries kåret til den noe tvilsomme prisen «Worst Manslaughtering Company of the Year».