AR

Her er den kuleste måten å se fotball-VM på

Det er teoretisk mulig å se kamper med VM-fotballspillere som livlige 3D-miniatyrfigurer på stuebordet ditt.

Video som viser teknologien i aksjon.
Mads Nyvold, Ing.dk
23. juni 2018 - 13:55

Du sitter sammen med de beste vennene og venninnene dine for å se verdensmesterskapet i å få nettmaskene til å blafre når de blir truffet av en ball.

De danske landslagsspillerne er i gang med en avgjørende gruppekamp med masser av albuer og harde taklinger, men det er ingen kamp hos dere om de beste plassene i sofaen foran tv-en.

Dere samles nemlig i stedet rundt spisebordet, som dere beveger dere rundt hele tiden for å få det beste perspektivet gjennom hele kampen. Hver av dere har for eksempel fri sikt til å beundre at 3D-miniatyrer av for eksempel Christian Eriksen foretar tette driblinger.

En slik fremvisning av allerede gjennomførte fotballkamper er teoretisk sett mulig allerede under denne VM-sluttrunden i Russland. Det viser en studie utført av forskeren Konstantinos Rematas ved GRAIL-laboratoriet ved University of Washington, sammen med en rekke kolleger.

I teorien

Teoretisk; fordi det krever en hel del hvis man ønsker å se Danmarks kamper på den 3D-rendrede måten. Blant annet:

At dere alle løper omkring med augmented reality-hodesett på hodet.

At dere tilfeldigvis har en haug med timer til rådighet, slik at dere kan programmere, rette visualiseringsfeil og via maskinlæring trene opp en datamaskin til å forvandle monokulær video til en 3D-rekonstruksjon hvor spillerne blir rendret interaktivt gjennom en brille med 3D-funksjon eller annet utstyr til augmented reality.

At dere er villige til å gi avkall på live-kamper. Slike 3D-miniatyr-kamper kan nemlig for tiden først sees etter at de er spilt, siden det må rendres enorme mengder data.

Konstantinos Rematas og kollegene hans har trent en maskinlæringsalgoritme i å konvertere 2D Youtube-klipp til 3D-rekonstruksjoner. En jobb som opprinnelig tok utgangspunkt i videospillet FIFA.

– Jeg var nødt til å spille FIFA 2017 i veldig lang tid – jeg aner ikke hvor lenge – men i hvert fall flere dager for å ha nok data til å kunne trene det nevrale nettverket, forteller Konstantinos Rematas til New Scientist.

Krever en ganske normal pc

Årsaken til bruken av FIFA 2017 er at spillet regner ut 3D-posisjonen til hver enkelt spiller, noe som de amerikanske forskerne brukte til å samle inn info om hvordan spillernes nøyaktige posisjon blir rendret i 2D-format på skjermen.

Etter å ha trent systemet sitt i denne framvisningen, tok forskergruppen videomateriale fra kamper vist på YouTube fra lag som FC Barcelona og Real Madrid og rendret kampene deres i 3D.

Med et augmented reality-hodesett som Microsofts Hololens blir brukeren av hodesettet dermed i stand til å se en 3D-versjon av kampene som opprinnelig ble vist i 2D på YouTube.

Rendringen kan ikke gjøres live. <i>Skjermbilde:  Konstantinos Rematas/Youtube</i>
Rendringen kan ikke gjøres live. Skjermbilde:  Konstantinos Rematas/Youtube

Disse 3D-kampene kan altså for eksempel spilles av på en plan flate foran brukeren av hodesettet. Vedkommende vil oppleve små hologram-aktige utgaver av Christiano Ronaldo, Messi og kompani, mens de løper rundt på bordet og gjør jobben sin som profesjonelle fotballspillere.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Legg deretter til at 3D-vidoene faktisk verken krever en spesielt kraftig eller spesiell PC, hvis man selv vil prøve å produsere hologrammer av hvordan favorittlagene oppfører seg på gressmatta.

«Alle videoene ble produsert på en enkel bærbar pc med en i7-prosessor, 32 GB ram og et GTX 1080 grafikkort», skriver Konstantinos Rematas i en rapport om studien.

Dybdeforhold gir problemer

En av utfordringene ved å rendre fotballkamper er de mange ulike situasjonene det må tas høyde for.

Konstantinos Rematas og kollegene hans konsentrerte seg derfor aller først om å oppnå så nøyaktige estimater som mulig av de enkelte bildene fra kameraene i de opprinnelig filmede kampene var lagt ut på Youtube.

Og siden fotballbanene har noenlunde spesifikke dimensjoner og strukturer, kunne forskerne estimere kameraparameterne ved å sidestille de ekte videoopptakene med de fra en syntetisk fotballbane-mal.

Her var de målbare utgangspunktene linjene på fotballbanen, samt sidelinjene og straffesparkfeltet. Disse utgangspunktene for banens kanter ble tildelt verdier ut fra variabelen E.

Kameraets parametere – w – samt fokus og rotasjon ble satt ut fra hvorvidt parameterne passet inn i de syntetiske strekene på gressbanen fra de estimerte sidelinjene og linjene i straffesparkfeltet.

Dermed kunne forskerne konstruere et kart med distanser D, som for hver enkelt piksel i det opprinnelige bilde bevarte den digitaliserte firkantede avstanden i forhold til det nærmeste punktet i E. For selve prosjekteringen T(p;w) som regner ut plasseringen av de synlige 3D-linjeverdiene p i forhold til selve 3D-bildet, ble dette uttrykt gjennom beregningen:

 
 

Ronaldo forsvinner

Til tross for de generelle gevinstene ved bruk av maskinlæring, er 3D-visualiseringen likevel fremdeles full av begrensninger.

For eksempel er det vanskelig å rendre fotballen ordentlig, og hvis du beveger deg rundt for å få et annet perspektiv på et flott mål eller en konfrontasjon mellom spillere, kan du raskt risikere plutselig bare å se halvparten av spillerne.

For eksempel forsvinner Ronaldos torso midt i en flott detalj hvor han passerer en motstander. En feil som blant annet henger sammen med at når spillerne er tett på hverandre, blir algoritmens utregning for å sanse dybdeforhold forvirret. Dette skjer også hvis spillerne hopper. Slikt grafiske glipper må med den nåværende teknologien og algoritmen utbedres digitalt.

360-videosystemet i Barcelona.

Prosessor-giganten Intel er forøvrig også opptatt av å vise sportskamper i 3D. Selskapet satte allerede for ett år siden opp 30 360-graders kameraer på hjemmebanen til FC Barcelona.

Intel fokuserer for tiden mest på å gjengi høydepunkter fra kampene i 3D, og det er ifølge teknologianalytiker Brian Blau fra Gartner sannsynligvis også den rette veien å gå.

Han tviler på at det er et marked der folk gidder å sitte i hele 90 minutter med headsets på hodet. Men på stadion eller senere vil vi nok gjerne ta på oss et headset på for å se en kontroversiell situasjon eller flott detalj utspille seg i reprise.

– Du kan jo se yndlingsøyeblikkene fra noen år tilbake, og så være midt inne i begivenheten igjen, sier Brian Blau til New Scientist.

Artikkelen ble først publisert på Ing.dk.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.