En omsetning på 1.049 millioner kroner og et driftsresultat på 42,2 millioner kroner lar seg høre fra en av de få rendyrkede driftsentreprenørselskapene her til lands. Direkte imponerende er det når man i tillegg vet at selskapet hadde sitt første driftsår i 2015.
Da ble Presis Vegdrift As etablert, som en samling av tre ulike selskaper. Det startet med at KB-gruppen, med opphav på Kongsvinger, i 2015 kjøpte Lemminkainen-avdelingen som var engasjert innen driftskontrakter. Så ble E. Opedal Drift fusjonert inn i selskapet, før Storbergen Vegdrift ANS ble innlemmet.
- – En spennende jobb: Presis Vegdrift stikker av med Kristiansand-kontrakten
Vokste med 252 millioner kroner
Idag er Presis Vegdrift AS er et selskap i Vestlandsentreprenøren AS, som i sin tur er eid av KB-Gruppen. Vestlandsentrerpenøren AS har datterselskapene Bergen Bydrift AS, Kjosås Maskin AS, Oslo Bydrift AS, Presis Vegdrift AS, Tertnes Entreprenør AS og Ve Anlegg AS.
Presis Vegdrift har i år kontrakt med Statens vegvesen på tilsammen 12 driftskontrakter fordelt over hele landet. Disse kontraktene representerer ansvaret for tilsammen 1520 kilometer riksveger og 5693 kilometer fylkeveger. Til å håndtere dette har selskapet 1520 medarbeidere, enten som egne ansatte eller som underentreprenører.
Selskapet økte omsetningen fra 2017 til 2018 med 252 millioner kroner, mens driftsresultatet økte fra 27 til 42 millioner kroner.
En imponerende vekst
Mens både vi i veier24 og bransjen den siste tiden har vært opptatt av vanskelige kontraktsforhold som har resultert i dårlig lønnsomhet, har Presis Vegdrift kunnet vise til en imponerende vekst samtidig som bunnlinja har fulgt med oppover. Det er ikke minst imponerende fordi selskapene som ble kjøpt opp og dannet grunnlaget for Presis Vegdrift, alle var mer eller mindre økonomisk skakkjørte enheter.
Ved årsskiftet begynte Eivind Iden som ny administrerende direktør i selskapet. Han kan ikke skryte på seg æren for de gode fjorårsresultatene, men slår fast overfor veier24 at han og styret ser seg fornøyd med utviklingen i selskapet i 2018, og at året gikk som forventet.
- Bare to var interessert: Presis Vegdrift kan miste Nordhordland-kontrakten
– Ingen store hemmeligheter
– Hvordan kom Presis Vegdrift ut av årets anbudsrunde på driftskontrakter med Statens vegvesen?
– Vi er kommet bra ut av dette, og går inn i 2020 med større kontraktsbeholdning enn vi gikk inn med i 2019.
– Det ser jo ut som dere leverer svært gode resultater i motsetning til mange av konkurrentene innenfor driftskontrakter? Hva er hemmeligheten?
– Det er nok ikke så store hemmeligheter bak resultatet. Men vi har svært dedikerte og flinke medarbeidere som sørger for god kvalitet og effektiv drift innenfor de forskjellige prosesser. Svaret ligger nok der.
– Er dere enig i hovedkritikken som den siste tiden er kommet mot driftskontraktene?
– Her har vi samme ståsted som EBA og mener at både brukere, Statens vegvesen og entreprenørene ville vært godt tjent med de endringer EBA foreslår, sier Eivind Iden til veier24.
- Presis Vegdrift og Mesta: Konkurrerer om vossakontrakten