Kun to uker etter utrullingsseremonien har det første norske F-35-kampflyet vært i lufta for første gang.
Vellykket testtur
AM-2 tok av fra Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth klokka 17.05 norsk tid tirsdag.
Jomfruferden varte i 1 time og 32 minutter. I cockpit satt flyprodusentens egen testflyger Bill Gigliotti.
Oberstløytnant Martin «Tintin» Tesli, som er sjef for den norske kontingenten på Luke Air Force Base der de norske F-35-flygerne skal læres opp, forteller i en video at han sammen med testflygeren har gjennomgått flygningen.
– Det var en god testtur der han fikk gått gjennom alle systemene. Flyet var helt topp, uttaler han.
– Turen gikk knirkefritt. Slik liker vi flyene våre, kommenterer major Bjørn Tommy Eigeland, som er ansvarlig for å følge opp vedlikeholdet av de norske flyene på Luke, i samme video.
Les også: Dette bør du vite om Norges nye kampfly
Ny jomfruferd i dag
Ifølge kommunikasjonsrådgiver Endre Lunde i Kampflyprogrammet kom tidspunktet for den første flygningen mye raskere enn forventet. Faktisk flere uker framskyndet i forhold til den opprinnelige tidsplanen.
Ifølge meldinger han har fått fra produsenten Lockheed Martin, har flyet gått gjennom testprogrammet uten at det er gjort noen funn av betydning.
Det var ikke flyet som var midtpunktet på utrullingen 22. september som var først i lufta. Derimot var det AM-2 (serienummer 5088).
Ifølge Tesli skal AM-1 i lufta for første gang i dag, onsdag. Så gjenstår noen uker med flytesting på fabrikken.
Planen er at de to flyene skal overføres til Luke i november slik at også nordmenn kan begynne å jobbe med dem.
Humvee skal erstattes: Denne overtar etter to ikoniske militærkjøretøy
Må skje fort
Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide sier i en pressemelding at denne flygningen er en bekreftelse på at programmet er i rute og at dette er viktig å få før Stortinget skal ta stilling til neste runde av F-35-anskaffelsen.
I den samme meldinga poengterer direktør for Kampflyprogrammet, Morten Klever, betydningen av jobben som nå skal gjøres i USA før mottak av de første flyene på norsk jord i 2017.
– Flere av de andre kjøperne av F-35 ser for seg en mer glidende overgang fra dagens fly til F-35. Vi har ikke mulighet til det, da dagens F-16 er i ferd med å nå slutten på sin levetid. Selv om den norske anskaffelsen av F-35 også vil vare i nesten ti år til, så vil det nå skje svært mye på kort tid, sier han.