Større kapasitet til å løfte og slepe og med fjernstyrte tilkoblinger og våpen.
Det er hva Forsvaret kan se fram til etter å ha vært i Tyskland og handlet seks nye bergingspanservogner av typen Wisent 2.
Les også: Her er spesialstyrkenes nye stridskjøretøy
For lette
Kontrakten mellom Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) og Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) ble underskrevet 7. mai og er verdt 42 millioner euro, cirka 360 millioner kroner.
Norge har i dag 12-13 bergingspanservogner, alle basert på stridsvogna Leopard 1. De nye vognene er derimot på Leopard 2-chassis.
Det er et såkalt kapasitetsgap Forsvaret søker å tette med å sette inn denne bergingsressursen.
– Dagens bergingspanservogner er for lette til å kunne gjennomføre berging av ei tung stridsvogn som Leopard 2 på en sikker og forsvarlig måte, forklarer Rune Øyen, som er prosjektkoordinator i Hæren, til Teknisk Ukeblad.
Les også: Slik blir Norges nye stridsvogner
Kroker automatisk
Bergingsvogna er konstruert for å støtte Leo 2-familien. Krana kan løfte tårn eller motor fra stridsvogna og frakte denne, samt slepe samme vogn.
I tillegg er Wisent 2 utstyrt med det FFG kaller et integrert stridsbergingssystem (CRS) som gjør det mulig å kroke opp et havarert kjøretøy uten at mannskapet må ut av den pansrede bergingsvogna.
Ifølge FFG er sikkerhetsgevinsten med denne automatikken allerede demonstrert i skarpe, internasjonale oppdrag.
– Dette gir en betydelig kapasitetsøkning i og med at bergingspanservogna kan eksponeres lengre fram i stridsfeltet uten å sette personell i fare, sier Øyen.
Les også: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet
Rollebytte
Wisent 2 er en pansret plattform med modulær design som enkelt, i løpet av få timer, kan konverteres fra bergingsvogn (ARV) til ingeniørvogn (AEV). Det vil si bytte fra kranarm til gravearm.
Ingeniørvognas gravearm kan igjen utstyres med flere ekstrafunksjoner som for eksempel gripearm og skjærearm.
Hurtigkoblinger gjør det mulig gir brukeren mulighet til å bytte utstyr også i felten.
Både ARV og AEV kan løfte skjæret og påmontere mineryddingsutstyr som mineplog og -rulle.
Les også: Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan
Våpenstasjon
De nye bergingspanservognene blir utstyrt med fjernstyrt våpenstasjon (RWS), nærmere bestemt Kongsberg Protector.
Til sammenligning har dagens vogner et lavettmontert MG3 maskingevær som må betjenes manuelt.
– Vi tar både ett og to steg framover med de nye vognene. Våpenstasjonen øker ikke bare selvforsvarsevnen: Siktemidlene og sensorene gjør at mannskapet kan observere bedre rundt seg og styrker deres situasjonsbevissthet, påpeker Øyen.
Les også: Ferdigskrog, missiler og framdrift uten luft: Dette er kravene til Norges nye ubåt
Fire Leopard-prosjekter
Bergingspanserkontrakten ble undertegnet kort tid etter at Regjeringen lovte 3,6 milliarder kroner til modernisering av Leopard 2 og nytt bakkeluftvern.
Som Teknisk Ukeblad skrev tidligere i vår, skal Leopard 2 A4 NO-stridsvognene oppgraderes med bedre beskyttelse, bedre ildkraft og økt utholdenhet slik at de kan være i tjeneste til 2040.
– Anskaffelsen av bergingspanservogn er det første av i alt fire prosjekter i Leopard 2-porteføljen som i tillegg består av ingeniørpanservogn, bropanservogn og stridsvogn, opplyser Cato Berg, som er prosjektleder i Flo divisjon for landkapasiteter, i en epost.
Neste prosjekt, stridsvognen, vil bli fremmet for Stortinget og skal opp i vårproposisjon 2015, skriver Flo som forventer å motta gjennomføringsoppdraget i løpet av høsten.
For et par år siden ble prosjektet med å oppgradere hjulbergingsvognenene NM 154 F4 fra Scania ferdig.