Her er fylkesveiene som Vestland skal bygge de neste tre årene

Vestland fylkeskommune har vedtatt at ni veiprosjekter til nærmere to milliarder kroner skal igangsettes i perioden 2024 til 2027.

Mellom Andås og Masfjordnes på fv. 570 har fylkeskommunen gjort flere mindre utbedringer, som her med breddeutvidelse av den smale vestlandveien.
Mellom Andås og Masfjordnes på fv. 570 har fylkeskommunen gjort flere mindre utbedringer, som her med breddeutvidelse av den smale vestlandveien. Foto: da Bruåsdal/Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
16. juni 2023 - 10:20

Det er i den årlige rulleringen av investeringsprogrammet i Regional transportplan for Vestland 2022-2033, at til sammen ni fylkesveiprosjekter er prioritert.

Her er de aktuelle for oppstart i kommende økonomiplanperiode 2024-2027:

  • Fv. 560 Hammarsland-Eide Øygarden Vegprosjekt 550-700 mill. kr.
  • Fv. 5184 Grimstadvegen Bergen Vegprosjekt 225-340 mill. kr.
  • Fv. 5402 Bavallsvegen Voss Vegprosjekt 180-280 mill. kr.
  • Fv. 49 Egne hjem Ullensvang Mjuke trafikantar 80 -120 mill. kr.
  • Fv. 5704 Brandsøyvegen Kinn Mjuke trafikantar 35-50 mill. kr.
  • Fv. 271 Sjukehusvegen Lærdal Mjuke trafikantar 140-170 mill. kr.
  • Fv. 57 Strandanes-Holmeli Fjaler Prioriterte hovudvegar 120-150 mill. kr.
  • Fv. 5591 Rørdalsfjord bru Solund Bru 65-80 mill. kr
  • Fv. 571 Mollandseid bru Masfjorden Bru 50-65 mill. kr

Avhengig av hva slags priser man få inn under anbudsprosessene er dette oppdrag som fylkeskommunen selv vurderer å ha en samlet kostnadsramme på mellom 1,5 og 2 milliarder kroner.

Om prioriteringene sier fylkesordfører Jon Askeland:

– Ting kan skje underveis, at prosjekt blir vesentlig dyrere eller at planprosesser ikke kommer i mål. Da kan nye prosjekt vurderes for oppstart.

Modell av nye Tørrfjordelva bru i prosjektet Megården-Sommerset.
Les også

Vegvesenet lyser ut nytt prosjekt til 5,4 milliarder

Tar grep for mer for pengene

Fylkesordfører i Vestland Jon Askeland <i>Foto:  Håkon Mosvold Larsen</i>
Fylkesordfører i Vestland Jon Askeland Foto:  Håkon Mosvold Larsen

To viktige grep blir også gjort for å få mer for fylkesveispengene, og for å nå måle i RTP om å stogge det rekordstore forfallet på fylkesveiene og å klimatilpasse veinettet.

– Vi vil fjerne de verste flaskehalsene, bedre trafikksikkerheten og gjøre hverdagsveiene våre bedre rustet for klimaendringene, sier Askeland.

Han legger til at det skal settes av egne midler til mindre punktutbedringer som kan gjøres raskt, og bevilgningen skal være enkel, ubyråkratisk og fleksibel. Det skal også jobbes videre med strekningstiltak på de lavtrafikkerte fylkesveiene, å se gjentatte tiltak på en strekning under ett for å jobbe mer effektivt. Disse strekningene skal bli innarbeidet i neste rullering av RTP Investeringer.

OV Bøkfjord ble levert fra Hvide Sande i august 2016. Etter at byggingen startet, ble det bestemt å fjerne en av fire dieselmotorer og sette inn 850 KWh batteripakke i stedet. Batteriene er nå på vei mot livets slutt og vil bli erstattet med ca. 3 MWh nye – i samme batterirom.
Les også

Revidert nasjonalbudsjett: Vil bruke 50 mill. på batteribytte – skipet er åtte år gammelt

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.