Grupperingene består av følgende selskaper som har inngått «joint venture»-avtaler for å finansiere, bygge og drifte OPS-kontrakten på Sotrasambandet:
- VINCI Concessions, VINCI Highways, ACCIONA Concesiones og IMPLENIA Switzerland
- ITINERA, ASTM og IHI Corporations
- FCC Construcción, Salini Impregilo, SK Engineering & Construction og Macquarie Corporate Holdings Pty Limited
- China Communications Construction Company, Sichuan Road and Bridge Corporation og Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt
Etter planen skal de tre selskapene som går videre til dialog og forhandlinger bli offentliggjort i april, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.
– Vi har satt av mye tid til gjennomføring av denne dialogfasen. Det er viktig for å sikre at leverandørene har en best mulig forståing av arbeidsomfanget i prosjektet og kriteriene Vegvesenet legger til grunn, seier divisjonsdirektør for Statens vegvesen Utbygging, Kjell Inge Davik.
Selskapene som blir invitert med videre etter prekvalifiseringen får mulighet til å levere inn sitt første pristilbud på Sotrasambandet i desember 2020. Etter det blir det en ny dialog- og forhandlingsfase som blir avsluttet sommeren 2021 med kunngjøring av hvem som får OPS-kontrakten.
Dermed vil byggearbeidene kunne starte høsten 2021.
Åpningen av firefeltsveien vil da ifølge Statens vegvesen kunne skje årsskiftet 2024/25.
Det var Stortinget som i 2018 vedtok at prosjektet skulle gjennomføres som OPS-prosjekt (offentlig-privat samarbeid).
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse