Ryktene har summet i månedsvis, men nå er den tildelt litt dagslys. Om fire uker er iPad 2 i butikkene.
Litt over et år etter at utgave én kom og snudde verden på hodet, vil Apple forlenge suksessen. Og det klarer de sikkert. For iPad 2 har etterlengtede spesifikasjoner, som vi er blitt vant med fra den kanten.
Storskjerm
Apple hadde fløyet inn hundrevis av europeiske journalister til London for den store anledningen, selv om den ikke foregikk der. Nei da. Vi fikk oppleve lanseringen av iPad 2 på satellittlink fra den egentlige lanseringen, i San Fransisco.
Mange ble nok overrasket over at det var Steve Jobs som åpnet showet. Han er offisielt sykmeldt, men selv om han var tynn, så han slett ikke så syk ut. Og han gikk ikke rett på sak. Han startet med å fortelle om et nytt forlagshus som selger bøker på iTunes. Han var også stolt over at Apple nå hadde 200 millioner med betalende konto på iTunes, og at de har solgt 100 millioner iPhoner.
15 millioner solgt på ni måneder
– Men nå skal vi snakke om vårt tredje post-PC-produkt. Fra iPod til iPhone, og så til iPad. Da vi introduserte iPad for et år siden var det et nesten magisk produkt med fantastiske egenskaper, til en fantastisk pris. 2010 ble iPad-året. Vi solgte neste 15 millioner på bare ni måneder. Det genererte nesten 10 milliarder dollar i omsetning. Vi har over 90 prosent markedsandel. Til nå er 65.000 apps blitt optimalisert for iPad. Konkurrentene har kanskje 100 apps, hvis vi er litt sjenerøse, sa han.
– Kommer dette til å bli året for hermeproduktene? Nei, for nå lanserer vi iPad 2.
Mye raskere
iPad 2 har en to-kjerne A5-prosessor.
Den er dobbelt så rask som på første-generasjons iPad, men med opptil ni ganger mer grafikkytelse. Alt til samme strømforbruk.
Batterilevetiden er den samme: Ti timer.
To kameraer
Som forventet kommer den nye iPad 2 med to kameraer. Et foran til videokonferanse/videosamtaler, og et bak til å ta bilder og video i 720 HD. Så langt er det ikke sagt noe om oppløsningen på kameraene.
Mange spekulasjoner gikk ut på at den nye utgaven ville få en ny, fantastisk skjerm. Det gjør den ikke. Det er den samme skjermen både i størrelse og oppløsning. Derimot har den fått et treakset gyroskop som det som finnes i iPhone.
Mye tynnere
Hele 33 prosent har Apple høvlet av tykkelsen, fra 13,4 til 8,8 mm, eller litt tynnere enn iPhone 4.
Og den veier bare 601 gram, en god del letter enn forgjengeren.
Ganske imponerende.
To farger
Den kommer i sort eller hvit.
Den store tab-duellen: <br/> Hvilken bør du velge?
Forbedret operativsystem
Sammen med toeren kommer også en ny versjon av operativsystemet 4.3.
Apple lover en mye raskere nettleser. AirPlay blir også forbedret slik at man kan sende mediefiler til Apple-TV for de som har en slik. Mange vil også sette pris på at man kan velge om knappen som stopper skjermen fra å rotere skal gjøre det, eller heller stoppe lyden. Selvfølgelig kommer også FaceTime, som er Apples eget videokonferanseprogram.
Egne apps
Det kommer også to nye apps fra Apple selv. Selskapet har mye programvare på Mac, som de nå bringer til iPad.
iMovie er et program for å redigere video på iPad for bare 4,99 dollar.
Musikkprogrammet GarageBand får også sin debut på iPad for samme lave pris. En drøss med instrumenter for noen få kroner. Det er til og med instrumenter for folk som aldri har spilt en note i sitt liv.
Kondis
Men på tross av dette lever batteriet i ti timer og en måned på standby. Og prisen bli den samme som for eneren.
Den kommer med og uten 3G, og det er modeller med 16, 32 og 64 GB. Og den kommer fort.
Fra 12. mars i USA, og to uker etter i Norge.
Tilbehør
Det kommer også en del ekstrautstyr, som en HDMI-kabel som kan speile skjermbildet, og som til og med lader batteriet når den er koblet til en TV.
Og at Apple kan innovere er det nye skjermdekslet som nesten ikke tar plass og som fungerer som støtte et eksempel på. Det festes magnetisk, og vekker til og med iPaden når det åpnes.
En liten ting, men her må vi virkelig beundre Apple. Ti ulike farger i plast eller lær.
– Dette handler ikke bare om teknologi. Dette handler om kreasjon i en ny post-PC-verden som må være enda lettere å bruke enn noen gang tidligere. Vi har ikke bare silisium. Vi har organisasjonen som skal til for å få det til, avsluttet Steve Jobs sin opptreden i San Fransisco med å si. Før han takket alle de ansatte som har vært med på utviklingen.
Ikke alene
Sjelden har vi vært vitne til at en hel elektronikkbransje har våknet raskere enn etter lanseringen av iPad.
Samsung presterte til og med å lansere sin Tab før Apple selv lanserte på det norske markedet, men da var det allerede rundt 50.000 folk som hadde importert iPader fra andre land.
Det som er helt sikkert er at Apple ikke vil være alene. Selv om Apple var først med sin virkelig smarte smarttelefon selges det nå flere med Android enn med iOS. Slik vil det kunne gå med nettbrett også.
Googles første rene nettbrett operativsystem, Android 3.0 Honeycomb kan bli en formidabel konkurrent, og det vil dukke opp på markedet i løpet av et par måneder.
Økosystemet
Lanseringen av den nye iPaden betyr mye mer enn at Apple får solgt noen titalls millioner flere enheter.
Det er ingen tvil om at de tjener gode penger på det også, men dette handler også om å beskytte et stadig mer lønnsomt økosystem. Apple har posisjonert seg så midt i smørøyet som det er mulig å komme gjennom iTunes og AppStore.
De eier hele verdikjeden selv, og som top-dog kan de sette betingelser. Og det gjør de.
Nylig forlangte de en andel på 30 prosent fra alle som skal selge aviser og magasiner på iPad. En ting er at et avisbud som kjemper seg gjennom regn og snø skal ha litt for strevet, men 30 prosent av en digitalt nedlastet avis eller et blad kan synes ekstremt.
Vi skal ikke ha noe vi, sier Apple til VG. Bare selg avisen selv dere, men via iTunes skal vi ha vår andel. Og den skal koste det samme der som i direktesalg. Vel vitende om at folk har vent seg til iTunes.
Dette kommer på toppen av et forrykende app-salg, og pengene renner inn den økende kassa.
Utenfor Eden
På den andre siden av gjerdet er det ikke like rosenrødt. Riktignok selger konkurrerende nettbrett godt, men ingen sitter så til de grader i smørøyet som Apple.
Når Samsung selger et, så er det Google som profitterer mest. Riktignok har de gitt bort operativsystemet gratis, men de får inntektene når folk kjøper apps. Og når de handler aviser og blader får Google 10 prosent av prisen. En mye mer rettferdig andel, mener de fleste.
Les også:
Det alle snakket om i Barcelona