NCCs konsernsjef fra Sverige, Tomas Carlsson, var nylig på norgesbesøk for blant annet å se det toppmoderne produksjonsanlegget, som både i norsk og europeisk sammenheng blir et av de mest miljøvennlige i sitt slag.
NCCs prosjektleder Ove Røsland viste fram den nye fabrikken som har en produksjonskapasitet på 200 tonn i timen, men som takket være ti ferdigvaresiloer med samlet kapasitet på 840 tonn, vil ha en leveringskapasitet som er av de største her til lands.
– Anlegget er bygget for å kunne tilfredsstille dagens og eventuelle kommende miljøkrav. Fyringen skjer med pellets, anlegget er bygget for produksjon av vår lavtemperaturasfalt, NCC Green Asphalt, og for å kunne benytte inntil 40 prosent gjenbruksasfalt. Det er bygget transportbånd fra Franzefoss' steinsiloer slik at steinmaterialene som benyttes i asfaltproduksjonen kommer direkte derfra. I tillegg til dette bygger vi selv seks store steinsiloer hvor vi kan ta inn høykvalitetsstein eller andre pukkfraksjoner som Franzefoss ikke har på Steinskogen. Dette siloanlegget har en samlet kapasitet på rundt 2500 tonn, forteller Røsland til Veier24.
- OPS-strekningen Løten Elverum: Nå legger Skanska den første asfalten
Fraktet på 70 semitrailere fra Tyskland
Hele fabrikken er flunkende ny fra tyske Ammann, og i løpet av vinteren og våren har 70 semitrailere fraktet de store modulene som nå er satt sammen til en komplett fabrikk på Steinskogen.
Byggingen startet i desember i fjor, og en hard vinter til tross; arbeidene har gått som planlagt, og når fellesferien er ferdig vil anlegget være i full produksjon.
Bruk av trepellets som fyringsmiddel på asfaltfabrikker bygger på en patent som NCC selv har utviklet. Det betyr at pelletsen må gjennom en kvern som gir materialet en konsistens som minner om trestøv, før det blåses inn i brenneren.
– Fabrikken kan kjøres på kun trepellets, eller på trepellets i kombinasjon med gass eller fyringsolje. Med ren pelletsfyring blir asfaltproduksjonen på Steinskogen tilnærmet CO2-nøytral, forteller Ove Røssland.
Det betyr at det omtrent daglig må fylles på med en semitrailer pellets, som leveres fra Karlstad i Sverige.
- Asfaltkontraktene i Midt-Norge: PEAB dro i land halvparten
– Norges største asfaltmarked
Det er gått to år siden NCC kjøpte asfaltfabrikkene som Franzefoss drev på sine pukkverkanlegg på Bondkall og i Sandvika. Den nye fabrikken som nå står klar på Franzefoss-anlegget på Steinskogen like ved Bærums verk, erstatter den gamle fabrikken ved E16 i Sandvika som blir nedlagt siden området er omregulert til boligformål.
– Plasseringen til den nye fabrikken er gunstig, forteller adm.dir Joar Caspersen i NCCs asfaltdivisjon i Norge.
– Oslo-området er Norges største asfaltmarked, og med plasseringen her på Steinskogen kommer vi tett på dette markedet. Det betyr kort transport av asfalten, et stort pluss for bærekraftig asfaltproduksjon. Samtidig er det null transport av tilslaget inn i asfaltfabrikken, siden vi ligger inne i bruddet Franzefoss’ pukkverk, og får det ferdige tilslaget på bånd, forteller Caspersen til Veier24.
– Dette er vår 21. stasjonære asfaltfabrikk i Norge, og er med på å posisjonere oss i det norske asfaltmarkedet. Vi ruster oss for strengere miljøkrav både i utslipp fra fabrikkene, men også for økt etterspørsel etter lavtemperatur-asfalt og økte andeler gjenbruk.
- 20 og 25 millimeter: Stiller spørsmålstegn ved ulike krav til spordybde på E18
Miljøkrav fremmer mobile anlegg
Om årets asfaltsesong sier Joar Caspersen:
– Vi har aldri hatt så store ordrereserver som vi har i år. Mange kommunekontrakter, E18 prosjektet Tvedestrand – Arendal og brukbar uttelling på statskontraktene bidrar til at vi vokser også i år. De siste tre fire årene har vi vokset 10 – 15 prosent hvert år, så vi har all grunn til å være fornøyd, forteller han.
Også innen mobile asfaltfabrikker vokser NCC. Til sammen syv anlegg er nå på oppdrag landet rundt, en utvikling som lederen for NCCs asfaltvirksomhet tror vil fortsette.
– De store stasjonære fabrikkene vil nok fortsatt ha sin rolle, særlig i og rundt de største byene, hvor transportavstandene er små og produksjonsvolumene er store, sier Joar Caspersen.
Men han mener at mye tyder på at asfaltproduksjonen rundt om i landet der avstandene er store, i økende grad vil bli dekket opp med mobile fabrikker.
– Store transportstrekninger slår negativt ut i miljøregnskapet, og da blir det naturlig å ta fabrikkene med oss til der hvor jobbene skal utføres, sier han.
- Valgt av Vegvesenet: Her er vinnerne av asfaltkontrakter verdt 2,9 milliarder