Etter flere år med betongstøv og leire begynner nye Holmestrand stasjon å ta form.
Mot slutten av 2016 skal den nye togstasjonen være en toppmoderne tunnelhall med skifergulv, hvite betongvegger og en himling helt ulik den man finner i noen annen jernbanehall.
Nå jobbes det på spreng for å få opp de siste platene av den 1000 tonn tunge stålhimlingen som skal kle hele stasjonshallen.
Aldri bygget før
Stålet skal stå for frostsikring, samtidig som det skal holde oppe støydempende plater i den enorme hallen.
Prosjektsjef Knut Edmund Knutsen fra Jernbaneverket er spent på resultatet, siden løsningen ikke er brukt noe annet sted i verden så langt.
– Det er alltid utfordrende å bygge noe helt nytt når vi ikke har noen referanseprosjekter å se til, sier han.
Og forteller at stålhimlingen skal vare i 100 år, og dermed består av syrefast stål, som testes i mange runder før montering i himlingen.
Et kostnadsspørsmål
Valget om stålhimling inne i stasjonshallen skyldes et kostnadsspørsmål.
– Det ble sett på en løsning med full utstøpning, men på grunn av hallens enorme tverrsnitt ble det tidlig i prosjektet konkludert med at stålhimling er den beste løsningen, sier Knutsen.
Siste del av himlingen forventes montert i midten av juli. Etter det vil det monteres støydempende matter og balastpukk.
23. september er slutt-test i hallen, og om alt går etter planen kan første passasjertog kjøre gjennom stasjonshallen 28 november.