Eigil Knudsen er medforfatter i denne artikkelen.
Etter at opplysninger har lekket ut i små doser i lengre tid, lanserte Tesla endelig sin nye bilmodell Model X natt til onsdag norsk tid. Model X er selskapets første store bil, og er altså en SUV-modell.
Her oppsummerer vi de sentrale poengene under pressekonferansen, som du kan lese mer om lenger nede i artikkelen.
- Bilen får, som ventet, Måkevinge-dører for seterad nummer to. Det ser altså dårlig ut for de som ønsker seg skiboks på toppen av bilen.
- Ingenting ble sagt om hvordan dørene vil fungere når det er snø på taket.
- Dørene går først opp, deretter utover, slik at de kan åpnes selv om man parkerer tett.
- Sensorer måler høyden over bilen, og måkevinge-dørene tilpasses deretter slik at de kan åpnes under lave tak.
- Dørene til framsetene åpner seg automatisk når eieren nærmer seg bilen.
- Bilen skal være «den sikreste SUV noen sinne laget», med 5 stjerner i NHTSA-testen.
- Bilen får automatiske bremsesystem for frontkollisjon og et «styr unna»-system for sidekollisjon.
- Bilen kommer med en «Bioweapon defense»-knapp, som aktiverer kraftige luftfilter.
- Bilen kommer med en knapp for å flytte den andre seteraden fremover, slik at man enklere kommer til seterad nummer tre.
- Man skal kunne legge telefonen i en lomme, hvor den automatisk kobler til riktig adapter. Det skal være adaptere til alle relevante telefonmerker.
Dersom du vil se hele lanseringsvideoen på en drøy halvtime, kan du få med deg denne på Teslas hjemmesider. 17 minutter og 30 sekunder ut i denne kan du se en demonstrasjon av måkevinge-dørene med to biler parkert tett inntil på hver side.
Siden dørene går oppover før de går ut, åpnes dørene uten å treffe de andre bilene.
Skuffet over Tesla-kjøp: Tesla-eieren Morten mener han har fått færre hestekrefter enn lovet
Nøkkeltall
Her er noen nøkkeltall for bilen.
- Rekkevidde: 413 kilometer (EPA).
- Toppfart: 250 km/t.
- Model X kan trekke 2.267 kilogram etter seg.
- 0 - 100 km/t på rundt 5 sekunder*.
Vi skriver omtrent 5 sekunder da dette er basert på 0 - 60 mph på 4,8 sekunder. I tillegg er det uvisst om de opererer med «one foot rollout» som vil gi en høyere tid. Vi har skrevet mer om dette her.
Gjett hvilken: Nå selger denne mer enn Tesla
«Som å hoppe i et basseng med stein i»
Tesla-grunnleggeren Elon Musk innledet pressekonferansen med å bedyre at Tesla Model X er den sikreste SUV-bilen noensinne. Den har fått 5 stjerner fra NHTSA, som kan sammenlignes med europeiske NCAP.
For å oppnå 5 stjerner måtte sannsynligheten for å skade seg alvorlig under ulykker i høy fart være mindre enn 10 prosent, her oppnådde Model X et resultat på 6,5 prosent, ifølge Musk.
Dette skal være mulig fordi man i tradisjonelle biler har en tung motor under panseret. Under kollisjon projiseres denne inn mot fremre seterad.
– Vi har en liten elektrisk motor som er nede ved batteripakken. Nettoeffekten i forhold til andre biler er at man får lengre vei fra panseret og inn til passasjerene.
– Man kan sammenligne dette med å hoppe ut i et basseng, og å hoppe ut i et basseng med en stor stein i midten, forklarer Musk.
Deretter gikk han videre til å demonstrere noen av bilens teknologiske finesser.
Han grunnla Tesla: Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap
Automatisk bremsing
Bilen kommer med en «Active Safety»-løsning, som inkluderer automatisk nødbremsing ved hjelp av et kamera i fronten og ultrasoniske sensorer rundt bilen til å «styre deg unna en sidekollisjon».
Den kommer også med det Musk kaller «det første sanne Hepa-filteret» - et luftfilter som skal være 10 ganger større og flere hundre ganger mer effektivt enn tradisjonelle varianter.
– Det er som om ingenting slipper gjennom, sier Musk.
Faktisk kan brukeren aktivere en knapp som heter «Bioweapon defense», som skal kunne beskytte mot blant annet forurensende partikler og virus.
Overrasket? Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror
Les om dørene i Model X under bildet.
Dørene
En sensorløsning gjør det mulig for dørene å åpne seg automatisk idet føreren nærmer seg bilen fra utsiden, for deretter å lukke den etter at vedkommende har satt seg inn i bilen, omtrent som en «usynlig tjener».
Som antydet tildigere har Model X ellers såkalte «måkevinge»-dører bak. Ifølge Musk er årsaken til at de valgte denne løsningen er for å gi uhindret tilgang til den tredje seteraden helt bak i bilen.
For å gjøre det enklest mulig å sette seg på den tredje raden har bilen også en knapp man kan trykke på for å flytte den andre seteraden fremover. Måkevingedørene på Model X er for øvrig konstruert på en slik måte at de kan åpnes selv om man parkerer tett ved siden av to andre biler på hver side.
Ut fra demonstrasjonen ser det relativt trangt ut i den tredje seteraden, i hvert fall dersom voksne skal sitte der.
Sensor tilpasser dørene til lave tak
Mange har lurt på hvordan måkevinge-dørene vil fungere der det er lavt under taket. Dette løses ved hjelp av ultrasoniske sensorer som måler høyden over bilen, og tilpasser dørenes bane. Dette er mulig siden dørene kan styres i to ledd.
Tesla har for øvrig utviklet en ultrasonisk sensor som kan se gjennom metall, slik at den ikke behøver å stikke ut på utsiden av bilen.
Model X: Se den nye Tesla-en fra innsiden
Stang for fester
Model X har også smarte løsninger for lagring av bagasje. Man kan blant annet legge ting i tomrommet under setene på andre seterad. I tillegg den med en stang man enkelt fester bak på bilen som kan bære sykler og lignende. Stangen er enkel å montere og står ikke i veien for tilgang til bagasjerommet.
Model S: Ny billig-Tesla får firhjulstrekk og større rekkevidde