ASFALT

Her er vinnerne av asfaltkontrakter verdt 2,9 milliarder med Statens vegvesen 

Veidekke Industri er også i år landets største entreprenør på asfaltoppdragene for Statens vegvesen. Samlet har de inngått kontrakter på reasfaltering av riks- og fylkesveger i 2019 for over 800 millioner kroner.

Veidekke Industri sikret seg 27 prosent av årets asfaltbudsjett i Statens vegvesens til en samlet verdi på 2,9 milliarder kroner.
Veidekke Industri sikret seg 27 prosent av årets asfaltbudsjett i Statens vegvesens til en samlet verdi på 2,9 milliarder kroner. Foto: John Espen Bokle, Veodekke
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. mai 2019 - 11:40

Veidekke Industri AS har i en årrekke vært landets største asfaltentreprenør, og har med tilsammen 27 kontrakter verd 811 millioner kroner tatt det største jafset av asfaltkaka som entreprenørene denne våren har sloss om.

Tilsammen 2,9 milliarder kroner skal i år brukes til å reasfaltere ca 3000 kilometer riks- og fylkesveger landet rundt, som er noe mindre enn det som ble brukt i fjor.

Veidekke Industri har en stor organisasjon med asfaltfabrikker og utleggerlag fordelt på hele landet, og er derfor en entreprenør som har tatt godt for seg i alle Statens vegvesens regioner.

Ønsker flere krav til miljø og kvalitet

Catharina Bjerke, som er adm.dir i Veidekke Industri, forteller til veier24 at de er fornøyd med selve uttellingen på årets anbudsrunde, og deres asfaltteam over hele landet er allerede godt i gang med sesongen ute på veien og ved fabrikkene.

Administrerende direktør i Veidekke Industri, Catharina Bjerke. Foto: Veidekke

Etter at Veidekke de siste årene har investert tungt i produksjonsutstyr for å redusere klimautslippene fra asfaltproduksjonen, er hun imidlertid ikke like fornøyd med Vegvesenets vektlegging av dette i sine kontrakter.

– Vi er skuffet over at kontraktene i sum ikke inneholder flere krav til miljø og kvalitet. Det ønskes åpenbart, og vi investerer gjerne for å kunne levere på dette, men når pris vektlegges så betydelig i anbudskonkurransene, blir prisnivået presset og miljøet blir taperen. Vi ønsker slike krav velkommen i fremtidige anbudskonkurranser, og tenker at både miljø, kunde og brukere vinner på det.

Selv om Veidekke fortsatt er størst, konstaterer Bjerke at kontraktsmengden for Statens vegvesen har gått noe ned sammenlignet med tidligere år.

– Det er OK, vi er fornøyd med nivået. Historisk utgjør det rundt en tredjedel av asfaltomsetningen, sier hun.

– Vi ønsker å levere mer kvalitetsvei for pengene, og må naturligvis ha betalt for det. Miljø- og kvalitetskrav ønsker vi velkommen! Pris bør ikke være det eneste kriteriet for å vinne en kontrakt, mener Catharina Bjerke i veidekke Industri.

Store regionale variasjoner

Vegvesenets Region Øst, som omfatter Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland, er den delen av landet hvor konkurransen blant asfaltentreprenørene er best. Her er de fleste landsdekkende aktørene med i konkurransen. Veidekke Industri ble størst med en andel på 44 prosent av samlet kontraktssum på 690 millioner kroner, noe ned fra en andel i fjor på 57 prosent.

Sørlandet er tradisjonelt NCC-land, og i år sikret de seg halvparten av totalt 18 kontrakter i Region Sør. Målt i kroner fikk de 55 prosent av totalpotten på 516 millioner kroner.

Vestlandet har tidligere vært et sterkt område for Veidekke, så også i år. Her sikrer de seg seks av tolv kontrakter med et totalbudsjett på 312 millioner kroner. 

Også i Region Midt har Veidekke tradisjonelt stått sterkt, mens Peab Asfalt har vært en tøff utfordrer de siste årene. Samlet er det inngått kontrakter for asfaltering av riks- og fylkesveger i år til en verdi på 260 millioner kroner, fordelt på 11 kontrakter. Fem kontrakter gikk til Veidekke, mens Peab Asfalt tok fire.

I Region Nord sikret YIT Norge seg hele sju kontrakter  Det er like mange som de får i de andre delene av landet til sammen. Landsdelen omfatter i år totalt 14 kontrakter med et volum på over 300.000 tonn til en verdi av 200 millioner kroner. 

Her er de fem største asfaltentreprenørene: 

 
Entreprenør Total kontraktsmengde med Svv 2019
Veidekke Industri 811 089 712
NCC Industry 520 341 494

YiT Norge

307 856 315

Peab 

236 022 226
Skanska    99 223 462
 

– Seks kontrakter med bare en tilbyder

– Region nord har fortsatt lavest antall tilbydere. Vi hadde gjerne sett bedre konkurranse om asfaltkontraktene i noen deler av landet. Vi har totalt seks kontrakter med bare en tilbyder, og det er ikke bra konkurranse, sier Even Sund i Vegdirektoratet.

Han oppsummerer årets asfaltkontrakter slik: – Vi har 71 kontrakter for dekkevedlikehold på riks- og fylkesveger. Ikke alle kontraktene er formelt inngått enda. Total sum for kontraktene er om lag 2,9 milliarder kroner inklusive mva. Total tiltakslengde er nesten 3000 kilometer, hvorav cirka 800 kilometer på riksveg og 2200 kilometer på fylkesveg, sier han. Til sammenligning ble det i fjor gjennom de ordinære reasfalteringskontraktene lagt 2,4 millioner tonn asfalt på 3100 kilometer veg.

– Nytt i år er at det er stilt krav om at det leveres EPD - Environmental Product Declaration – for de mest brukte massetypene i alle kontraktene. I seks kontrakter er CO2-utslipp basert på EPD brukt i tildelingen av kontraktene, ved at konkurransesummen ble justert ned ut fra bestemte tilleggsytelser, blant annet med tanke på miljø, forteller han.

Antall tilbydere per kontrakt går ned

– I årets kontrakter var det gjennomsnittlig 2,6 tilbydere for hver kontrakt, landet sett under ett. Det er noe lavere enn de foregående årene. Og det er litt mangefasettert over landet. Noen mindre tilbydere har vært med før, men ikke nå. Det gjelder særlig Region øst, hvor vi har markant færre tilbydere i år. Her er snittet på antall tilbydere gått ned fra 3,7 i fjor til 2,6 i år. I fjor hadde vi for eksempel med Vaktmesterkompaniet, men de har ikke lagt inn tilbud hos oss i år.

– En betenkelig utvikling?

Even Sund i Vegdirektoratet. <i>Foto:  Bjørn Olav Amundsen</i>
Even Sund i Vegdirektoratet. Foto:  Bjørn Olav Amundsen

– Det kan være tilfeldig i år. Jeg vil se an utviklingen over flere år før jeg trekker noen konklusjon. Dessuten har vi ikke gjort noen detaljert prisanalyse ennå.

– Fortsatt slik at det generelt er god konkurranse i sentrale strøk, og dårligere i perifere?

– Ja, det er slik også i år. Region nord ligger fortsatt lavest. Jeg hadde gjerne sett bedre konkurranse i noen deler av landet. Vi har totalt seks kontrakter hvor det bare er en tilbyder, og det er ikke bra konkurranse, sier Even Sund i Vegdirektoratet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.