Arbeidsledigheten i Rogaland øker mer enn i resten av landet, og i september 2015 kunne NAV Rogaland melde om hele 1455 arbeidsledige ingeniører, mot 432 september 2014.
– Det kan være en av grunnene til at trafikken på motorveien mellom Stavanger og Sandnes har gått ned, sier overingeniør Ingve Undheim i Statens vegvesen.
Mindre trafikk
Strekningen på E39 mellom Stavanger og Sandnes åpnet på 70-tallet, og har siden den gang hatt en stabil årlig trafikkvekst på mellom tre og fire prosent.
– Vi har ikke sett noen så sterk trafikkvekst noe annet sted i Norge over så lang tid, sier Undheim.
Men, i november i fjor snudde veksten.
– I fjor høst snudde det ja. I alle månedene i år utenom juni og juli har det vært mindre trafikk enn i 2014, sier han.
Tall fra Vegvesenet viser at det tilsammen har vært en prosent mindre trafikk så langt i 2015 som i 2014.
Les også: Derfor er nye dieselbiler verre for byluften enn gamle
Ser en sammenheng
Undheim ser ikke bort fra at nedgangen i trafikk på E39 har sammenheng med den økende arbeidsledigheten, og da særlig ingeniørledigheten i området.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi kan ikke se bort fra sammenhengen mellom nedgangen i olje- og gassnæringen, og nedgangen i trafikkmengde, sier han.
Og legger til at det ikke er første gangen konjunkturnedganger påvirker trafikkveksten.
– Når den økonomiske aktiviteten går opp igjen vil vi trolig se en økning i trafikken, sier han.
Les også: Derfor drives ikke store norske veitunneler med tunnelboremaskin
![Etter mange år med trafikkvekst har trafikken gått ned på E39 mellom Stavanger og Sandnes i 2015.](https://images.gfx.no/290x/1814/1814610/1200046157.jpg)
Kombinasjon av årsaker
At trafikken i morgenrushet er mindre enn før bekreftes av Stein Racin Grødem i Forus næringspark.
– Det har vært ekstremt mye kø her i rushtiden på morgenen og ettermiddagen tidligere, men det siste året har vi opplevd en nedgang i køene, sier han.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Storskala havvindpark i Sverige skal drive et av Europas største prosjekter for grønt hydrogen](https://images.gfx.no/1000x333/2783/2783549/Offshore%2520wind%2520power%2520generation.jpg)
Grødem reiser til og fra Forus hver eneste dag, og sier endringen startet rundt årsskiftet 2014/2015.
– Den økende arbeidsledigheten, kombinert med veiarbeid på veien inn mot Stavanger, som gjør at folk velger å kjøre på andre tider av døgnet, er nok en stor del av årsaken til at trafikken har gått ned, sier han.