BYGG

Her får alle beboerne tilgang til elbil

Felles elbilkollektiv og lading via solceller.

Ved å etablere et felles elbilkollektiv når nye boliger skal bygges, skal forhåpentligvis beboernes bilbruk reduseres.
Ved å etablere et felles elbilkollektiv når nye boliger skal bygges, skal forhåpentligvis beboernes bilbruk reduseres. Bilde: Torggata 5 AS
25. juni 2015 - 13:54

Med et formål om at færrest mulig skal trenge bil, og at ingen skal måtte ha mer enn en bil per familie, planlegges det nå et nytt boligprosjekt i Askim.

Sammen med 177 leiligheter skal det nemlig bygges en egen elbilpark som alle beboere kan bruke når de måtte ønske det.

Begrenset bilbehov

Boligprosjektet ligger sentralt plassert midt i Askim sentrum, med tilgang til alle byens fasiliteter i gangavstand.

Askim stasjon er nærmeste nabo, og det samme gjelder buss-sentralen.

– Med andre ord så er det god tilgjengelighet for de som pendler ut av kommunen for å jobbe/studere, noe drøyt halvparten av kommunens registrerte arbeidstagere gjør, sier prosjektleder Ottar Havig.

Og legger til at tomtens beliggenhet legger godt til rette for en begrenset bruk av bil i det daglige.

– Opprettelse av et bilkollektiv for beboerne forsterker dette ytterligere, sier han.

Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km

Torggata 5 skal ha fem felles elbiler alle beboere kan låne ved behov.
Torggata 5 skal ha fem felles elbiler alle beboere kan låne ved behov.

Sparer miljø og penger

I tillegg til at det er bra for miljø og bybilde med redusert grad av bilavhengighet, er det også positivt for den enkeltes privatøkonomi, ifølge Havig.

– Et typisk bilhold i Norge i dag koster cirka 5000-6000 kroner i måneden. Om man kan klare seg med en bil istedenfor to, eller for noen uten bil, så vil det naturlig nok påvirke livsoppholdskostnader for den enkelte, sier han.

Bilene i bilkollektivet skal være forbeholdt beboerne, og reserveres enkelt via web eller smarttelefon.

Hvor mange biler kollektivet skal ha, er foreløpig ikke bestemt.

– I oppstartfasen vil ha fem biler, hvorav en varebil. Dette er litt nytt for oss, så et endelig antall må tilpasses bruk og behov, sier Havig.

Kjører av seg selv: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en

Drives av solceller

For å gjøre løsningen så miljøvennlig som mulig, planlegges det 1200 kvadratmeter solcelle-anlegg, som skal drifte elbilkollektiv og andre fellesfunksjoner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Forbruket til elbilene har vi regnet at vil tilsvare cirka 50 mil i sum pr dag, 365 dager i året. Vi vil dermed sitte igjen med om lag 120.000 kilowattimer, sier Havig.

Resterende energi skal brukes til felles ventilasjon, inne- og utebelysning, drift av heiser og liknende.

Les også: Slik fungerer de forskjellige ladepluggene til elbil

Positive virkninger

Siden løsningen med felles elbiler ikke er godt prøvd ut i noe norsk boligprosjekt, har Transportøkonomisk institutt sett på mulige virkninger av den.

Lokaliseringen av boligprosjekter gjør at beboerne i Torggata 5 kan derfor forventes å ha gjennomsnittlig lavere kjøretøykilometer per person sammenlignet med andre personer bosatt i kommunen, står det i rapporten.

Videre påpekes det at ved å bidra til en mer kortreist hverdag, samt ved at det er planlagt opprettelse av et elbilkollektiv, kan beboerne i Torggata 5 forventes å være mindre bilavhengig enn andre innbyggere i kommunen.

Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.