Med et formål om at færrest mulig skal trenge bil, og at ingen skal måtte ha mer enn en bil per familie, planlegges det nå et nytt boligprosjekt i Askim.
Sammen med 177 leiligheter skal det nemlig bygges en egen elbilpark som alle beboere kan bruke når de måtte ønske det.
Begrenset bilbehov
Boligprosjektet ligger sentralt plassert midt i Askim sentrum, med tilgang til alle byens fasiliteter i gangavstand.
Askim stasjon er nærmeste nabo, og det samme gjelder buss-sentralen.
– Med andre ord så er det god tilgjengelighet for de som pendler ut av kommunen for å jobbe/studere, noe drøyt halvparten av kommunens registrerte arbeidstagere gjør, sier prosjektleder Ottar Havig.
Og legger til at tomtens beliggenhet legger godt til rette for en begrenset bruk av bil i det daglige.
– Opprettelse av et bilkollektiv for beboerne forsterker dette ytterligere, sier han.
Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km

Sparer miljø og penger
I tillegg til at det er bra for miljø og bybilde med redusert grad av bilavhengighet, er det også positivt for den enkeltes privatøkonomi, ifølge Havig.


– Et typisk bilhold i Norge i dag koster cirka 5000-6000 kroner i måneden. Om man kan klare seg med en bil istedenfor to, eller for noen uten bil, så vil det naturlig nok påvirke livsoppholdskostnader for den enkelte, sier han.
Bilene i bilkollektivet skal være forbeholdt beboerne, og reserveres enkelt via web eller smarttelefon.
Hvor mange biler kollektivet skal ha, er foreløpig ikke bestemt.
– I oppstartfasen vil ha fem biler, hvorav en varebil. Dette er litt nytt for oss, så et endelig antall må tilpasses bruk og behov, sier Havig.
Kjører av seg selv: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en
Drives av solceller
For å gjøre løsningen så miljøvennlig som mulig, planlegges det 1200 kvadratmeter solcelle-anlegg, som skal drifte elbilkollektiv og andre fellesfunksjoner.


– Forbruket til elbilene har vi regnet at vil tilsvare cirka 50 mil i sum pr dag, 365 dager i året. Vi vil dermed sitte igjen med om lag 120.000 kilowattimer, sier Havig.
Resterende energi skal brukes til felles ventilasjon, inne- og utebelysning, drift av heiser og liknende.
Les også: Slik fungerer de forskjellige ladepluggene til elbil
Positive virkninger
Siden løsningen med felles elbiler ikke er godt prøvd ut i noe norsk boligprosjekt, har Transportøkonomisk institutt sett på mulige virkninger av den.
Lokaliseringen av boligprosjekter gjør at beboerne i Torggata 5 kan derfor forventes å ha gjennomsnittlig lavere kjøretøykilometer per person sammenlignet med andre personer bosatt i kommunen, står det i rapporten.
Videre påpekes det at ved å bidra til en mer kortreist hverdag, samt ved at det er planlagt opprettelse av et elbilkollektiv, kan beboerne i Torggata 5 forventes å være mindre bilavhengig enn andre innbyggere i kommunen.