Å gjøre et kampfly klart til operativ bruk handler ikke bare om manøvrering og våpentesting.
Det handler også om å forberede flyet på alle værsituasjoner det kan havne i.
Australsk/norsk klima
Nær sagt alt vær kan simuleres på samme sted på McKinley Climatic Laboratory (MCL), som har vært i drift på flybasen Eglin lengst nordvest i Florida i snart 70 år.
Her har har et F-35 Lightning II vært inne til allværstesting helt siden 24. september i fjor og nærmer seg nå ferdig, varsler Lockheed Martin.
Dette handler kort fortalt om å forsikre seg om at fly og våpensystemer fungerer i alle værforhold.
– I dag er 13 nasjoner tilknyttet programmet og F-35 må testes i alle representative klima: Fra varmen i Australias «outback» til den bitende kulda i Canada og Norge, skriver flyprodusenten.
Les også: – F-35 er allerede gammeldags
B-versjon
Testflyet er ikke et F-35A, som Norge har bestilt, men derimot STOVL-versjonen («short takeoff/vertical landing») BF-5 fra testavdelingen i Patuxent River i Maryland.
– Testinga den gjennomgår skal være representativ for alle modellene. Bildene så langt er fra de innledende testene. Mer omfattende istesting starter i neste uke, skriver det norske kampflyprogrammet i en epost.
I løpet av et halvt års kontinuerlig testing blir kampflyet presset til det ytterste i vind opp til orkan styrke, ekstreme isingsforhold og i temperaturer som spenner fra 49 til minus 40 grader celsius.
Flyet blir også testet i andre forhold som tåke, regn, snø, luftfuktighet og solstråling.
Les også: Her er skroget til Norges første F-35
Åpnet i 1947
Det amerikanske luftforsvaret startet kaldværstesting av sine fly i Fairbanks i Alaska i 1942. Dette opplegget var komplisert, dyrt og hadde for dårlig driftsstabilitet.
Oberstløytnant Ashley C. McKinley tok initiativ til å simulere arktisk klima i en nedkjølt hangar i stedet. Forsvaret beregnet senere at dette reduserte vintertestingskostnadene med rundt 90 prosent.
Dette laboratoriet sto ferdig i 1947 og startet med å teste bombeflyet B-29, transportflyet C-82, kampflyene P-47, P-51 og P-80 og helikopteret R-5.
Dette var altså opprinnelsen til laboratoriet som i 1972 ble oppkalt etter initiativtakeren.
Les også: Slik skal den amerikanske presidenten fly i framtiden
Airbus-visitt
Selv om testfasilitetene tilhører det amerikanske flyvåpenet, er det mulig å leie seg plass her også for sivile kunder.
Airbus kom på besøk for første gang i mai i fjor i forbindelse med testingen av A350 XWB som da nærmet seg sertifisering.
Det digre passasjerflyet var inne til testing i to uker. Testeksemplaret var det første som var utstyrt med full passasjerkabin og Teknisk Ukeblad fikk en prøvetur med samme fly noen dager senere.
Les også:
Nå trener F-35 og F-22 sammen for første gang
Norge betaler for bremseskjerm til F-35 - jobben forsvant til Nederland