45 minutters testflygning uten spesielle anmerkninger.
Det er de tørre fakta bak det første norske AW101-helikopterets første tur i lufta.
Men ettersom det er 44 år siden de første av dagens Sea King-redningshelikoptre kom, har lederen for det nye anskaffelsesprosjektet, Bjørn Ivar Aarseth, sine ord i behold når han sier:
– En stor begivenhet!
- Byggingen startet i mai 2015: Her er det første nye redningshelikopteret
Tre flytestmaskiner
Ti måneder etter at sammenstillingen av det første norske AW101-helikopteret startet hos Finmeccanica helicopters (tidligere Agusta Westland) i Yeovil i England, ble maskinen rullet ut av fabrikken i starten av mars.
Bakkestestingen startet i forrige uke, og ifølge rapporter Teknisk Ukeblad har fått, har alt gått smertefritt.
![Jomfruferden til NOR 01 gikk fra AW-anlegget i Yeovil.](https://images.gfx.no/290x/1858/1858563/NAWSAR%2520%25231%2520-2.jpg)
Med tilstrekkelig bra vær og godkjenning på plass fra britiske myndigheter, var NOR 01 klar for sin jomfruferd.
Det landet i 15-tida norsk tid etter en kort testflygning der det ble utført såkalte «basic maneuvers».
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Dette helikopteret skal i mai og september få selskap av ytterligere to helikoptre som skal bidra i flytestprogrammet som skal foregå i England det kommende året.
Deretter flyr trioen til Sola lufthavn i april 2017 og starter umiddelbart en test- og evalueringsfase som kalles «OT&E» og er beregnet å ta et år.
Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser i denne rekkefølgen: Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø.
- Sjekk forskjellen på AW101 og Sea King: Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene
I rute til 2020
![Om to måneder ferdigstilles det første AW101-helikopteret som lakkeres i 330-skvadronens farger.](https://images.gfx.no/290x/1858/1858564/NAWSAR%2520%25231%2520-1.jpg)
Den norske versjonen heter AW101-612 og baserer seg på csar-versjonen (combat sar) til Italia, og det er der sertifiseringen av de norske helikoptrene gjennomføres.
Helikoptrene som nå bygges blir 330-skvadronens første nyleverte maskiner på 20 år. To Sea King-helikoptre (329 og 330) ble levert i 1996.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Åtte av helikoptrene som nå flyr for redningstjenesten ble levert så tidlig som 1972.
Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser.
– Jeg er veldig fornøyd med at Agusta Westland har nådd denne viktige milepælen og fortsetter å drive prosjektet framover slik at vi kan erstatte aldrende Sea King-helikoptre med nye, topp moderne AW101 innen 2020, sier justis- og beredskapsminister Anders Anundsen i en pressemelding sendt ut fra helikopterprodusenten.
Westland Sea King MK43B-maskinene har nylig fått en rekke oppgraderinger slik at de er rustet til å fortsatt gjøre jobben fram til de forhåpentlig kan pensjoneres i 2020.
- Sterk som en bjørn: Like mye kraft som sju Sea King