Easymile er et av selskapene som jobber med utvikling av en førerløs busser, og deres prototyp EZ10 deltar i flere pilotprosjekter flere steder i verden. I dag kom den til Norge.
- Denne bussen har ingen sjåfør. Den er selvgående. Den ser trafikken rundt seg og den er veldig defensiv og snill i trafikken, sier Olav Madland, programansvarlig Smart City i Acando Norge.
Den er elektrisk og kan kjøre i en maksfart på 40 kilometer i timen. Totalt har den plass for 12 passasjerer, men bare seks sitteplasser.
Men foreløpig er slike autonome kjøretøyer ikke tillatt i Norge. Samferdselsdepartementet jobber imidlertid hardt for å få dette på plass i løpet av neste år.
Sikrere og mer miljøvennlig
Selvstyrende kjøretøy vil gjøre det både enklere, sikrere, mer effektivt og mer miljøvennlig å transportere personer og gods i fremtidens transportsystem. Selvstyrende kjøretøy krever mindre areal, noe som er spesielt viktig i byer. Trafikken kan pakkes tettere gjennom at avstanden mellom kjøretøy kan reduseres, noe som gir økt kapasitet i vegnettet. Utviklerne av slike kjøretøyer mener at trafikken blir sikrere fordi man unngår ulykker som skyldes menneskelige feil.
– Bussen vil ha en regulær rute, og i tillegg mulighet for å bestille turer til og fra stoppesteder via en app, sier Madland. Det skal også gjøres mulig å integrere bestilling med andre transportløsninger, som tog, trikk eller annet.
Demo-tur
EZ10 er produsert i et fellesforetak mellom Robosoft og Ligier kalt Easymile.
Bertel O. Steen har hentet den fra fabrikken i Toulouse i Frankrike, og skal den demonsteres flere steder rundt i Norge den skal demonstreres, før den returneres til Frankrike.