MOTOR

Her klattlader bussen uten å koble til en eneste kabel - med 200 kilowatt

Leveres til europeiske kunder neste år.

En 200 kW trådløs lader integrert i asfalten ved ett av Link Transits busstopp.
En 200 kW trådløs lader integrert i asfalten ved ett av Link Transits busstopp. Foto: Momentum Dynamics
Marius ValleMarius ValleJournalist
23. apr. 2018 - 18:50 | Endret 24. apr. 2018 - 08:47

Et ladesystem som gjør det mulig å forsyne en buss med 200 kilowatt uten å koble til en eneste kabel er tatt i bruk i en flåte av transferbusser. Systemet er det første i Nord-Amerika, og skal leveres europeiske kunder neste år.

Det er BYD K9S-busser som utstyres med muligheten, skriver amerikanske Momentum Dynamics i en pressemelding. Teknologien skal gjøre det mulig å erstatte dieselbusser fullt og helt.

Det er en busstjeneste i småbyen Wenatchee i Washington som er først ut. Her vil trafikkoperatøren Link Transit nå kunne erstatte alle dieselbusser med batterielektriske busser i hele systemet sitt. Målet er å bli helelektrisk på sikt.

Systemet benytter induktiv lading. Det vil si at en spole i bakken induserer spenning i en spole i bussen. Det trengs bare å stille bussen opp over ladeplaten, så starter ladingen.

Ingen behov for ladepauser

I motsetning til et system hvor bussene fysisk må tilkobles et strømuttak, blir det ingen behov for å ta de elektriske bussene ut av drift for å lade dem i løpet av en arbeidsdag.

Ladesystemet er utformet slik at bussene kan klattlade når muligheten byr seg. Det er ladeplater på busstopp, og en buss trenger bare å stanse i fem minutter for å få nok energi til å gjennomføre en hel rute.

Dermed blir det i praksis ubegrenset rekkevidde. Systemet forsyner angivelig mer energi til bussene enn de bruker på en rute. 

Fremtidsveien: Slik kan E39 bli seende ut. Målet er å gå vogntog til å gå på elektrisitet. Illustrasjon: Statens vegvesen. <i>Bilde:  Statens vegvesen</i>
Fremtidsveien: Slik kan E39 bli seende ut. Målet er å gå vogntog til å gå på elektrisitet. Illustrasjon: Statens vegvesen. Bilde:  Statens vegvesen
Pantograf: Når bussen er korrekt posisjonert felles en pantograf ned fra ladeportalen. Hver av lederne treffer kontakter på busstaket og når alt er på plass starter ladingen. Bussen kan posisjoneres med et slingringsmonn på en halv meter hver vei. Ved å ha pantografen i portalen og ikke på busstaket spares mye vekt. <i>Bilde:  Siemens AG</i>
Pantograf: Når bussen er korrekt posisjonert felles en pantograf ned fra ladeportalen. Hver av lederne treffer kontakter på busstaket og når alt er på plass starter ladingen. Bussen kan posisjoneres med et slingringsmonn på en halv meter hver vei. Ved å ha pantografen i portalen og ikke på busstaket spares mye vekt. Bilde:  Siemens AG

Slike busser kan konkurrere med dieselbusser i praksis, hevder Momentum Dynamics. Det gjelder både rekkevidde, driftskostnader, utslipp og passasjerkomfort, skriver de.

De hevder det potensielt kan spares millioner av dollar årlig i driftskostnader, uten at det kommer frem om investering i ladeinfrastrukturen er tatt med i det regnestykket.

Kommer til Europa i 2019

Systemet skal angivelig også være mer energieffektivt enn ladere med fysisk tilkobling på samme effekt.

Nå skal systemet rulles ut til flere amerikanske busselskaper, før det skal leveres til europeiske kunder neste år. 

Trådløs lading av elektriske kjøretøy er ventet å bli en viktig del av infrastrukturen i fremtiden. Teknologi som dette kan lade alle mulige elektriske kjøretøy, og ikke bare når de står parkert.

Kan bygges inn i veibanen

Det er mulig å bygge trådløs lading inn i veibanen, slik at biler som kjører her kan lades mens de kjører.

Et slikt system kan testes ut i Norge, under oppgraderinger av E39. Statens Vegvesen og SINTEF har sammen et prosjekt hvor dette skal testes ut på de nye fergefrie strekningene.

Tyngre kjøretøy som lastebiler og busser kan også nyte godt av dette.

De fleste systemer med busser som lades underveis har til nå vært basert på bruk av pantografer. Fordelen med dette er at det potensielt kan bygges ut raskere, og at effekten enklere kan økes. 

Det finnes pantografsystemer på 450 kilowatt, som kan levere mye energi på kort tid.

Et lignende ladesystem med trådløs lading på endestopp er tatt i bruk i Berlin, hvor Bombardier Primove-systemet brukes til å lade batterielektriske Solaris-busser som trafikkerer en 6,1 kilometer bussrute.

Scania har også testet trådløs lading av hybridbusser i Södertälje i Sverige. I dette systemet skal sju minutter med trådløs lading gi nok strøm til den 10 kilomter lange bussruten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.