I tre uker har Regionfelt Østlandet ved Rena vært dominert av tysk, sveitsisk, fransk og koreansk artilleri.
Fire leverandører deltar i den pågående norske artillerikonkurransen (les mer om kandidatene nederst i artikkelen).
Innen 2020 skal det norske forsvaret ha rullet ut 24 nye artilleriskyts.
Men de som skal erstatte dagens M109 A3GN måtte først demonstrere at de takler januar i Østerdalen.
OBS: Leverandørene har gjort Teknisk Ukeblad oppmerksom på at vognene som ble benyttet til testing og som vises i videoen øverst kan avvike noe fra de faktiske vognene som tilbys i konkurransen.
- Tester evnen til å operere og skyte om vinteren: Vinterduell avgjør hvilket artilleri Forsvaret skal kjøpe
Kravene
Nøkkelkravene til det nye norske artilleriet går på rekkevidde, ildkraft, mobilitet, beskyttelse og levetidskostnader.
De nye kanonene skal være i stand til å treffe mål som er rundt 40 kilometer unna, med stor presisjon. Dagens kanoner har en rekkevidde på cirka 28 kilometer.
Et annet krav er økt beskyttelse blant annet mot miner, flatbanevåpen og granatsplinter, sammenlignet med dagens artillerivogner.
Forsvarsmateriell ønsker å kjøpe et tilnærmet ferdig utviklet artillerisystem med færrest mulig fordyrende modifikasjoner.
Dessuten er det et krav at artilleriet allerede er operativt hos en annen nasjon, for å ha et best mulig grunnlag for å vurdere driftskostnadene.
– Som alltid i Forsvarsmateriell sine materiellprosjekter vurderes alternativene ut fra pris, herunder total levetidskostnad (LCC), ytelse og industriens evne til å levere innenfor tidsrammen, heter det i en epost fra organisasjonen.
- Høymobilt Nasams: En av Norges største eksportsuksesser: Nå er ny versjon klar
Unngå forskjellsbehandling
Testingen pågikk 11-30. januar på det 193 kvadratkilometer store øvingsfeltet, og handlet blant annet om hvordan de ulike kandidatene mestrer både å ta seg fram og å skyte under norske vinterforhold.
De fire skytsene med 155 mm-kanoner ble testet parallelt, på fire adskilte testarenaer som gikk på rullering etter loddtrekning. Det er i det hele tatt brukt mye ressurser på å sørge for at alle deltakere får en rettferdig behandling.
Forsvarsmateriell landkapasiteters test- og verifikasjonsavdeling på Elverum har samlet inn nærmere en terabyte testdata fra radarer, kameraer synkronisert med forskjellige gps-enheter, og treghetsnavigering med gyro på alle fire vogner.
Dataene skal analyseres før det utarbeides en rapport til hver leverandør.
– Jo mer dokumentasjon, jo bedre. Dette skal være en faktabasert beslutning. Og det er vel så viktig med god dokumentasjon overfor de tre leverandørene som ikke blir valgt, som overfor den man velger å gå videre med, sier prosjektleder Nils Inge Træen.
Forsvarsmateriell fremmer sin anbefaling til Forsvarsdepartementet i løpet av første halvår. Målet er å inngå kontrakt innen midten av 2017.
- Endelig sonar: Nå kommer det første norske NH90 som kan jakte på ubåter
Finner og dansker på besøk
Under testingen på Rena har det vært observatører fra Danmark og Finland til stede. Begge disse nasjonene er også på jakt etter nytt artilleri.
Træen sier at de i Nordefcos ånd, altså det nordiske forsvarssamarbeidet, ønsker å dele informasjonen som sankes inn.
Det er ikke dermed sagt at det blir felles anskaffelse. Træen understreker at det ikke er fattet noen beslutning om samarbeid når det gjelder selve kjøpet.
– Her er det snakk om å gjenbruke testdata. Dette er kostbare tester, og det er unødvendig at finnene eller danskene skal måtte gjøre dette på nytt, sier prosjektlederen.
- Forsvarets minste farkoster: Her tar Forsvaret i bruk sine nye Black Hornet-droner
– Rørartilleri er avgjørende
Oberstløytnant Aleksander Jankov, talsmann for Hæren, synes det er gledelig at artillerianskaffelsen er i gang. Det operative behovet er stort:
– Artilleri er den største tapspåføreren i moderne landoperasjoner. I tillegg til effektiv kommunikasjon med moderne kampfly og sjøstridskrefter, er rørartilleri avgjørende for at Brigade Nord skal ha en relevant slagkraft i fremtiden, sier Jankov.
Han påpeker at dagens kanoner er utviklet på 1950-tallet. M109 kom til Norge i 1969 og har senere vært gjennom et par oppgraderinger. Blant annet fikk de nye tårn i 1989/1990.
KANDIDATENE
Caesar
Produsent: Nexter, Frankrike
I produksjon siden: 2006
Vekt: 17,7 tonn
Lengde/høyde/bredde: 10/3,7/2,55 meter
Bemanning: 5-6
Hastighet: 100/50 kilometer i timen (vei/terreng)
Rekkevidde: 600 kilometer
Effekt/vekt: 13,6 hk
K9 Thunder
Produsent: Hanwha Techwin, Sør-Korea
Operativ siden: 1999
Vekt: 47 tonn
Lengde/høyde/bredde: 12/2,73/3,4 meter
Bemanning: 4
Hastighet: 67 kilometer i timen
Rekkevidde: 480 kilometer
Effekt/vekt: 21 hk/t
M109G
Oppgradert av: RUAG, Sveits
I produksjon siden: 1960-tallet
Vekt: 27 tonn
Lengde/høyde/bredde: 11,3/3,1/3,1 meter
Bemanning: 6
Hastighet: 60 kilometer i timen
Rekkevidde: 350 kilometer
Effekt/vekt: 16,3 hk/t
Panzerhaubitze 2000
Produsent: Krauss-Maffei Wegmann (KMW), Tyskland
Utviklet siden: 1996
Vekt: 55,8 tonn
Lengde/høyde/bredde: 11,7/3,1/3,6 meter
Bemanning: 5
Hastighet: 67/45 kilometer i timen (vei/terreng)
Rekkevidde: 420 kilometer
Effekt/vekt: 17,92 hk/t