Å elektrifisere anleggsmaskiner er noe som det forskes friskt innen. I fjor viste Caterpillar en 28-tonns maskin med potensial for å redusere utslippene betydelig, men som også kan sikre at lydnivået blir redusert i byggeplasser nær boliger.
Hyundai er også involvert i batteristrøm, men det handler om elektrifisering av mindre maskiner. I tillegg utvikler Atlas Copco-avleggeren Epiroc en generasjon maskiner med elektrisk drift.
Nå får de selskap av britiske JCB, som har vist fram et alternativ med en hydrogenbrenselcelle. Spesielt brenselceller er noe som blant andre japanske Hitachi har sett på – men avfeid. I stedet har de vist fram en interessant løsning med et eksternt batteri.
I JCBs tilfelle er det en 20-tonns maskin, og selskapet sier at det har testet det kraftig i over ett år.
– Utviklingen av den første hydrogendrevne gravemaskinen er veldig spennende ettersom vi streber etter en verden uten karbondioksidutslipp. I de kommende månedene vil JCB fortsette å utvikle og foredle teknologien, sier styreleder Lord Bamford i en uttalelse.
JCB gir ingen teknisk informasjon om gravemaskinen, annet enn at den er drevet av brenselceller med hydrogen – og at de skal være de første i bransjen som har en fungerende prototyp.
At selskapet utvikler maskiner med hydrogendrift er ikke spesielt overraskende. Storbritannia investerer stort i teknologi som dreier seg om brenselceller og hydrogen – og landets regjering har pumpet mye penger inn for å prøve å etablere seg som en stormakt når det gjelder teknologien.
Denne artikkelen ble først publisert av NyTeknik.
Corvus Energy utsetter ny batterifabrikk