– Det kan være litt utfordrende å legge asfalt om vinteren, men med nytt underlag som her, går det enklere, forteller Bjørnar Fossan. Han leder den relativt nystartede asfaltavdelingen hos bedriften som har kontor rett ved E6 sør for Verdal i det gamle Nord-Trøndelag.
Kaldt
Vi befinner oss på en av de nyetablerte sideveiene som er anlagt i forbindelse med utbedringen av det ulykkesbelastede Mulekrysset på E6 rett nord for Levanger.
Det er tidlig ettermiddag, men skumringen er allerede i gang. Gradestokken viser åtte kalde, men ved asfaltutleggeren er det likevel mulig å få litt varme i kroppen.
Frøseth startet opp med asfaltproduksjon for fire år siden. I 2017 hadde de en rekordproduksjon på nesten 50.000 tonn. I Trøndelag er det Peab og Veidekke som styrer det meste av asfaltmarkedet, men nykommeren har ingen planer om å ta opp kampen med disse.
– Det er jo egentlig masser, som pukk og grus som har vært vår hovedgesjeft, og vi har et godt samarbeid med de store, forteller daglig leder Arild Frøseth, mens veivalsen legger siste hånd på verket på den nye veien.
Bedriften har siktet seg inn på entreprenørene på de kommunale veiprosjektene, samt privatoppdrag som gårdsplasser og liknende.
– Vi kjenner det lokale markedet, og leverer nå også asfalt til mange av våre eksisterende kunder, forklarer han.
Litt kuldetrøbbel
Selv om jula står for døren, og snøen har innhyllet trønderriket i flott julestemning holder Jonas Rosenvinge og Erik Düsterdieck asfaltproduksjonen i gang på steinbruddet i Hello, noen kilometer øst for hovedfartsåren E6.
– Det var deler av verket som var frosset fast i dag, men vi kjører på med to kompressorer for å holde anlegget i gang, forteller han, mens han følger med på alt som skjer via det splitter nye kontrollanlegget.
Asfaltverket er opprinnelig fra 1995, og ble opprinnelig operert av Lemminkäinen valgte å trekke seg ut av Trøndelag i 2014.
– Dette er det eldste utstyret vi har. Ellers er alt annet fra 2014 og nyere. Vi vurderer fortløpende om vi skal bytte ut moduler på verket, forteller asfaltleder Bjørnar Fossan, før vi setter kursen tilbake til hovedkontoret.
LES OGSÅ: Lavtemperatur-asfalt er kommet for å bli - har overtatt 20 prosent av markedet
LES OGSÅ: 2018 ser ut til å bli det nest beste asfalt-året noensinne