ØKERN: Buddy-gründer og fortsatt største eier i Elbil Norge, Jan-Petter Skram, kjørte den siste Buddy classic av produksjonslinja og ut på parkeringsplassen fredag.
Deretter rullet han inn i fabrikken igjen med en MetroBuddy, nydekorert med Autogruppen-logo.
Markeringen handlet nemlig ikke bare om overgangen til ny bil, men også at Elbil Norge nå har tegnet en distribusjonsavtale som skal sørge for at denne blir solgt.
– Vi har nå sikret oss en konkurransekraft vi ikke har vært i nærheten av tidligere, sier styreleder Terje Nakstad i Elbil Norge AS.
67 mulige Buddy-butikker
Styreleder Stig Morten Nilsen i Autogruppen Norge forteller at de har vurdert andre elbilalternativer før de valgte Buddy som de nå skal etablere et forhandlernettverk for, både på salg og service.
– Jeg tipper det er enkelte i elbilbransjen som satte kaffen i halsen i dag. Både Think og Reva har strevd med å sette opp et skikkelig salgsapparat. Vi, derimot, kan bare slå på en bryter den 2. januar og ha inntil 67 nye Buddy-forhandlere, sier Nilsen.
Autogruppen har eksistert i ti år og eies i dag av 67 selvstendige merkeforhandlere rundt i hele landet som til sammen forhandler 37 ulike merker, inkludert Buddy. Nilsen regner med å ha et sted mellom 20 og 50 forhandlere på plass i løpet av første halvår 2010.
Nærtransport-nisjen
I løpet av oktober/november skal fabrikken på Økern bygges om til å produsere MetroBuddy. I motsetning til den klassiske Buddyen er denne konstruert for industrialisering og masseproduksjon. I første omgang skal produksjonens heves fra dagens nivå på én bil om dagen til fem biler daglig.
– Vi har nok av utfordringer foran oss, men jeg sover mye bedre nå som salg og ettermarkedet er besørget.
MetroBuddy skal selges for 199 000 kroner med nikkelmetallhydridbatterier som sørger for 120 kilometers rekkevidde.
– Hvordan ser du på konkurransen fra Reva som nå lanserer en fireseter med litiumionebatterier til 216 000 kroner?
– Jeg tror dette blir en tøffere konkurrent for Think enn for oss. Ettersom dette er en M1-typegodkjent elbil er den større enn Buddy og kan for eksempel ikke parkere på tvers. Vi kommer til å tviholde på vår L7-typestatus og vil rendyrke vår ledende rolle i nisjen nærtransportkjøretøy, sier Kjell Strøm.
Satellitt rett rundt hjørnet
Ifølge ham kan det gå relativt kort tid før det besluttes å bygge en kopi av Økern-linja utenfor landets grenser.
– Nå skal vi først kjøre inn produksjonen her i Oslo. Men det er riktig at vi har kommet langt i forhandlingene om å duplisere denne til en satellittfabrikk et annet sted i Europa. Vi er også i forhandlinger med importører i flere europeiske land. Det er viktig at vi nå klarer å utnytte dette forspranget vi har på mange konkurrenter, sier Strøm.
Tidligere har Portugal blitt nevnt som mulig produksjonssted, der også MetroBuddy delvis er blitt utviklet i samarbeid med Ceiia. I dag produseres karosseriet, herdeplasten Telene, der.
Batteriene lages i Europa, mens elektromotoren kommer fra USA.
Think smart
Ikke bare er MetroBuddy et eksempel på norsk industridesign. Overgangen fra Buddy classic til MetroBuddy er også et lite stykke norsk industrihistorie:
Terje Nakstad påpeker at dette er første gang at det skjer et modellskifte uten en konkurs som mellomspill. Han avslører også Elbil Norges gave til distributøren Autogruppen Norge i forbindelse med avtaleinngåelsen.
– Vi har jo ikke råd til store gaver, så vi ga dem et litt uoffisielt slagord i stedet: «Think smart, choose Buddy!», forteller Nakstad.