KRAFT

Her skal 1000 kilometer vei få solcelle-asfalt

– Jeg tester det gjerne i min oppkjørsel , sier norsk solcelle-forsker.

Wattways solceller produserer elektrisitet ved hjelp av en tynnfilm av polykrystallinsk silisium, bare 7 millimeter tykk. Tynnfilmen "limes" på eksisterende vei, som ikke trenger å bygges om, ifølge selskapet.
Wattways solceller produserer elektrisitet ved hjelp av en tynnfilm av polykrystallinsk silisium, bare 7 millimeter tykk. Tynnfilmen "limes" på eksisterende vei, som ikke trenger å bygges om, ifølge selskapet. Bilde: Wattway
4. feb. 2016 - 10:47

Veier kledd med solceller har vært på trappene noen år, men det har hittil stort sett gått ut på forsøk med korte veistrekninger på maks to hundre meter.

Nå har Frankrike lansert langt større planer om å utvikle et nettverk av veier asfaltert med solceller.

I oktober i fjor lanserte det franske infrastrukturselskapet Colas et eget konsept for solceller på vei, i samarbeid med Frankrikes nasjonale institutt for solenergi (INES) bestående av fotovoltaiske solceller bygget inn i et flerlagssubstrat.

Veikonseptet ble presentert på klimakonferansen COP21 i desember, og nå har teknologien fått nok et tupp i riktig retning.

For knappe to uker siden twitret Frankrikes energi- og miljøminister, Ségolène Royal, nyheten om at landet i løpet av de neste fem årene skal kle totalt 1000 kilometer vei med solceller.

 

«Positiv energi» ute på anbud

Anbud for oppdragene, som går under navnet «Positiv energi», skal allerede være ute, og det er ventet at spaden settes i jorden for det første prosjektet allerede i år, ifølge franske nettsteder.

Infrastrukturselskapet Colas røper ikke stort om teknologien eller virkningsgraden på sine nettsider, men ekspert på bygningskledde solceller, Josefine Selj ved Institutt for energiteknikk (IFE), mener det dreier seg om konvensjonelle polykrystallinske silisium-solceller.

– Det meste tyder på at solcellene i seg selv er "vanlige" polykrystallinske silisium-solceller i en standard størrelse  på 15 centimeter. Produktutviklingen ligger i innkapslingen og modulen. Det vanligste er å bruke glass, men her er det brukt polymer og harpiks. Det er sannsynligvis dette som gjør dem tynnere enn vanlige moduler, sier Selj til Teknisk Ukeblad.

Tåler tung last

Ifølge Wattway tåler solcellene både regn og snø, og gir et veigrep som ikke går ut over trafikksikkerheten. Selskapet sier fordelene ved deres konsept er at solcellene kan legges direkte på eksisterende vei, uten ombygninger. Videre hevder Wattway at solcellemodulene har tålt vekten av en million lastebildekk, uten å presisere hvilken vekt det tilsvarer.

Ifølge selskapet kan 20 kvadratmeter vei forsyne en enkelt fransk husholdning med elektrisitet, hvis man trekker ifra varmebehovet. Dette er basert på ett tusen soltimer i året, på bakgrunn av at veier kun trafikkeres rundt 10 prosent av tiden.

En veistrekning på en kilometer Wattway skal kunne produsere nok elektrisitet til å forsyne en by med 5.000 mennesker med gatelys i året.

 

Smarte veier

Den store fordelen med solcellekledt vei, ifølge Selj, at man ikke trenger å beslaglegge nytt areal for å produsere solenergi. Og når man først er i gang med å integrere solceller i infrastruktur for å lyse opp veilys og trafikklys, er veien kort til å inkludere andre mekanismer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

– Man kan fort inkludere sensorer eller annen elektronikk som kan gjøre infrastrukturen «smart» og gi ekstra funksjoner. Hvis du først har laget en innkapsling som tåler trailere, så kan du integrere mange spennende funksjoner, sier Selj.

Ulempen er at solcellene presterer mindre enn hva de gjør i tradisjonellle solcellemoduler. Enkelte hevder opp til 70 prosent lavere effektivitet.

– Sannsynligvis vil levetiden også bli noe redusert i forhold til vanlige moduler. Kostnaden ved produksjon er også en potensiell ulempe, sier Selj.

Det er foreløpig uklart om Wattway-teknologien på sikt skal kunne kombineres med lading av elbiler. Men ifølge Wattways nettsider er det håp for folk som ønsker å teste ut vei-solcellene i privat regi.

I løpet av en toårsperiode kan det bli mulig for privatpersoner å legge solcellene på private veier eller i innkjørsler.

– Jeg tester det gjerne i min oppkjørsel, sier Selj.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.