Tunnelen gjennom Kletten blir cirka 440 meter lang, og skal bygges som en ren gang- og sykkeltunnel med to felt for syklistene og med et opphøyd gangfelt for gående. Det skal også bygges til sammen 150 meter veg i dagen for å knytte tunnelen opp mot eksisterende gang- og sykkelvei i nordvest på Bergum og søraust på Førdesida.
Tunnelen skal bygges etter tunneltversnitt T5,5, for å gi plass til 2,5 meter bred sykkelvei og 1,5 meter bredt fortau, adskilt med kantstein og 2x0,25 m skulder.
Arbeidet ble lyst ut i Doffin i slutten av forrige uke, og nå håper de ansatte i Førdepakken at det er god interesse for prosjektet blant entreprenørene.
– Gang- og sykkeltunnelen vil koble transportnettet for de myke trafikantene opp mot eksisterende ruter, slik at vi får trygg ferdsel mellom sentrum og Bergum/Hornnes-området. En egen tunnel vil gjøre det mer attraktivt å gå og sykle, og støtter målene med Førdepakken om å få flere til å bruke andre alternativ enn bil for transport, sier prosjektleder Erling Varlid i Førdepakken.
Det blir tilbudskonferanse for interesserte entreprenører i Røde Kors-bygget i Førde 15. mars, men møtet kan bli gjennomført digitalt avhengig av smittesituasjonen med Covid 19, opplyser Statens vegvesen.
Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse