Med et stadig våtere klima blir det økende behov for måter å håndtere overvannsproblematikk på.
I den forbindelse har Norsk belegningsstein videreutviklet et vanndrenerende industridekke i betong.
– Løsningen fordøyer regnvann på en meget effektiv måte, og kan sluke hele 1000 liter vann på 2,5 minutter, forteller Jan Eldegard, daglig leder i Bygg uten grenser.
Nytt i Norge
Løsninger som denne, med permeable industridekker, er i utgangspunktet ikke ny.
– De har blitt benyttet i utlandet i mange år, men her i Norge ble metoden introdusert for få år siden, si er Eldegard.
De siste 15 månedene har arbeidsgruppen jobbet med tilpasning til norsk miljø.
– Selv om løsningene fungerer godt andre steder i Europa må de tilpasses de kalde vintrene vi har her. Så det vi har gjort er å hente inn løsninger som er godt prøvd ut andre steder, og å jobbe for å tilpasse de best mulig til norske forhold, sier han.
Betongdekket har allerede vært i bruk ved bussgarasjen Brakar ved Drammen siden starten av prosjektet, og har så langt vist gode resultater.
- Bygges langs motorveier: Kjøreledningen sparer lastebilene for 80-90 prosent drivstoff
Kan skifte fuger
Det finnes, som Teknisk Ukeblad tidligere har skrevet om, flere ulike varianter av asfalt og vei som sluker vann.
Eldegard forteller at det som skiller denne typen betongdekker fra de andre løsningene er måten vannet dreneres på.
– Fordelen med blågrønne dekker av betongstein er at vannet dreneres gjennom relativt grove fugemasser som er lagt mellom spesialdesignede stein, sier han.
Siden det både saltes og strøs mye i Norge har arbeidsgruppen sett mye på utfordringene ved tetting av permeable dekker. Fugeløsningen skal dermed gjøre det mulig å forlenge levetiden på betongdekkene.
– Etter noen år kan denne fugemassen suges opp og erstattes med ny og ren masse slik at permeabiliteten opprettholdes. Det er ikke mulig på samme måte når porene i selve dekket tar seg av dreneringen av overvannet, forklarer Eldegard.
Egner seg overalt
Betongdekket består av flere lag. Øverst ligger det vanlig betongstein som festes sammen av grovkornet fugemasse. Under dette ligger det et særlig og et settelag med grovkornet stein og sand som drenerer vannet videre ned til fordrøyingssystemet.
Når det regner mye fylles fordrøyingssystemet opp. Når det senere tørker opp på bakkenivå føres vannet gradvis ut i det normale overvannssystemet.
Eldegard sier løsningen kan fungere godt alle steder der overvann er et problem.
– Det egner seg først og fremst i områder der det er bygget ut mye hvor eksisterende overvannsystem ikke klarer å ta unna alt nedbør når det regner, sier han.
Og legger til at løsningen tåler mye trafikk og store belastninger uten å slites.
- 6,2MW og 71 kraftige kuttere: Slik spesialutrustes tunnelboremaskinene til å takle norsk granitt
Fremtidsløsningen
At permeable dekker på parkeringsplasser og andre store flater i tettbygde områder kan være løsningen for å få bukt med overvannsproblematikken bekreftes av Helge Mork ved insitiutt for bygg, anlegg og transport hos NTNU.
– Vi har prøvd ut noen varianter av permeabel asfalt, men ser at bruken av piggdekk raskt fører til at porene tettes igjen. Når det kommer til denne løsningen hvor det er fugene som drenerer vannet ser det foreløpig ut som en mer holdbar løsning, sier han.
Mork har størst tro på bruken av permeable dekker til parkeringsplasser.
– Det egner seg godt i bynære områder med relativt mange tette flater, som for eksempel parkeringsanlegg i sentrum eller til kjøpesentre, sier han.