Så var dagen endelig her: F-35 landet på norsk jord for første gang.
Det første av tre F-35A-fly, AM-9, landet på Ørland flystasjon klokka 15.58. Deretter fulgte de to andre, AM-8 og AM-10 i løpet av et par minutter.
Den norske kampflytrioen tok av fra Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas klokka 06.35 fredag norsk tid.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Det tok de amerikanske pilotene 9,5 timer i lufta og seks-sju lufttankinger på veien over Atlanteren. Flyene ble møtt av to F-16-fly på grensa.
– Dette er et stolt øyeblikk. Det er en milepæl for det norske forsvaret og ikke minst for kampflyprogrammet. Vi har jobbet i mange, mange år for å få dette til. Jeg er stolt over alle menneskene som har stått på og leverer en kampkraft til Norge, sa generalmajor Morten Klever, direktør for Kampflyprogrammet, til NRK etter landing.
![De tre norske F-35-flyene ble møtt av F-16-fly da de ankom norsk luftrom fredag ettermiddag. <i>Foto: Forsvaret</i>](https://images.gfx.no/580x/2209/2209072/f-35-lufta.jpg)
Oberst Hans Ole Sandnes, sjef for 132. luftving, var også en fornøyd mann der han ventet ute på rullebanen.
– Dette er en fantastisk flott dag å ta imot flyene. Nå starter mottakskontrollen fram til mottakelsesseremonien om ei uke, deretter fullfører vi kontrollen og setter flyene i drift, sa Sandnes.
På spørsmål om hva han tror om at F-35 støyer mer enn F-16, svarte stasjonssjefen følgende:
– Vi støtter oss på støyberegninger fra Sintef. Det gjenstår å se hvordan opplevd støy blir for dem som bor og virker i nærområdet her. Men jeg tror dette blir bra.
![Alle tre F-35-flyene på plass på Ørland flystasjon. <i>Foto: Alley, Ned</i>](https://images.gfx.no/580x/2209/2209034/tc57d64d.jpg)
Akkurat som det gjøres for andre F-35-kunder, er det tre amerikanske flygere fra organisasjonen Defense Contract Management Agency (DCMA) som har fløyet flyene fra fabrikken i USA.
- Den norske kampflygeneralen: – Foreløpig har vi kun tatt ut ti prosent av potensialet i F-35
Operative fra 2019
De norske flyene er blant de første som leveres med den nye 3F-softwaren som vil gi F-35 full kampevne for eksempel når det gjelder manøvreringsevne (opp til 9G), kommunikasjon/sensorer og integrasjon av våpen som missilet AIM-9X, «Small Diameter Bomb» (SDB) og maskinkanonen GAU-22/A. Denne softwaren er så ny at Norges egne testflygere enn ikke har fløyet den annet enn i simulator.
Det er to år til F-35 skal kunne brukes operativt og være klart til å settes inn på skarpe beredskapsoppdrag eller internasjonale operasjoner. Luftforsvaret har flere ganger understreket at har en krype-gå-løpe-tilnærming, der de går forsiktig til verks med å ta de nye flyene i bruk.
![Et av de norske flyene gjør seg klar for avreise fra fabrikken natt til fredag. <i>Foto: Lockheed Martin</i>](https://images.gfx.no/580x/2208/2208952/DNtbBceX4AAVHUg.jpg)
Arbeidet som skal foregå de kommende to årene, kalles operativ test og evaluering (OT&E). Blant det som skal utforskes her er aspekter knyttet til den norske bruken av kampflyene og særnorske forhold som for eksempel vær og klima.
Det dreier seg også om F-35-systemets evne til å bekjempe luftmål og bakkemål, evnen til å fungere fra andre steder enn hjemmebasen (deployert), evnen til å samarbeide med andre våpengrener (interoperabilitet), samt pålitelighet og tilgjengelighet med en anstrengt reserveldelssituasjon.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
Etter planen skal de norske F-35-flyene oppnå det som kalles initiell operativ evne (IOC) på senhøsten 2019. Fullt operative (FOC) blir flyene etter at alle er levert, i 2025, da med den såkalte Blokk 4-programvaren som er planlagt utført på de norske flyene i perioden 2022-2024. Her er integrasjon av Kongsberg-missilet JSM innbakt, et våpen som vil være sentralt for norsk forsvarsevne.
- Se F35-video: 11 år på 2 minutter
Offisiell overtakelse
Nå skal Forsvarsmateriell gjennomføre sin mottakskontroll. 10. november er det offisiell mottakelsesseremoni for de tre første flyene på Ørland flystasjon. Dette foregår på Luftforsvarets 73-årsdag og kong Harald er blant gjestene. Det er også 75-årsjubileum for 332-skvadronen i år. Etter to års stridspause gjenoppstår den som første F-35-skvadron.
Norge har nå fått levert 10 av 52 fly. De sju første befinner seg på flybasen Luke i Arizona, der de brukes som treningsfly. Fra 2018 til 2024 skal det leveres seks fly i året. Trolig kommer de over Atlanteren på samme måte som nå, i grupper på tre og tre, vår og høst.
Hovedbasen for de nye flyene blir på Ørland, med en fremskutt base på Evenes fra 2022 - samme år som alle F-16 skal være faset ut.
Kampflyanskaffelsen, inkludert utstyr, deler, trening og våpen, er beregnet å koste totalt 81,3 milliarder kroner.