– Vi har ingen mistanke om at den planlagte trebrua over Tunna har svakheter. Vi er avhengig av framdrift i prosjektet og kan ikke vente for lenge med prosjektering av brua og bygging av fundamenter, sier prosjektleder Arne Meland i Statens vegvesen.
Det er viktig å komme i gang med bygging av ny bru. Derfor jobber Statens vegvesen sammen med totalentreprenør Syltern, deres rådgivere og underleverandører med alternative løsninger for ny Tunna bru.
– En beslutning om brutype er nært forestående. Vi har et svært godt samarbeid med Syltern, deres rådgiver AFRY og Vegdirektoratet, og skal finne en løsning som er god for framtidig vedlikehold og for omgivelsene, sier Meland.
På grunn av flom og isgang i Tunna stiller reguleringsplanen til prosjektet krav til at det ikke skal være brusøyler ute i elva. Samtidig skal det være mulig å ferdes langs elva.
– Med denne endringen kan vi ikke lenger love at ny bru står ferdig i 2023. Vi håper likevel at dette kan la seg gjøre, og dette er ett av flere forhold vi nå legger vekt på når vi skal velge brutype, sier byggeleder Stig Johansen.
Entreprenør Johs. J. Syltern er allerede på plass med mannskap og maskiner, og byggingen av ny veg vest for Tunna og utretting av svingene lengst sør i prosjektet har startet opp, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.