Bildet over som viser turbulent luft over en flyvinge skulle man kanskje tro var tatt i en vindtunnel.
Men det store A320-flyet er faktisk i lufta og vingen blir belyst med laser for å gjøre strømningene synlig.
Skal fly saktere
Det er det tyske luft- og romfartssenteret (DLR) som står bak prosjektet og som denne måneden har gjennomført flere slike «laserflygninger».
Formålet er å sanke inn enda mer detaljkunnskap om hvordan lufta oppfører seg rundt flyvingene.
Ifølge DLR skal funnene de gjør bidra til å optimalisere vingene slik at passasjerflyene kan gjennomføre innflyginger i lavere hastighet og med mindre støy.
Les også: Vingene på dette flyet kan forandre form i lufta
Størst
Testflyet er et tidligere passasjerfly av typen Airbus A320 som siden 2008 har vært det største medlemmet i DLR-flåten.
Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt har også helikoptre som blant annet bidrar til å forske på støyreduserende tiltak.
Flyet går under betegnelsen Atra (Advanced technology research aircraft) og forsøkene gjøres i samarbeid med flyprodusenten, altså Airbus.
Den første 3,5 timer lange første natteflygningen fra Braunschweig ble gjennomført 6. januar etter flere ukers forberedelser av flyet.
Laseren er montert bak ett kabinvindu, mens det er to høyhastighetskameraer i hvert sitt vindu på hver side som fanger opp vannkondensen og de minste luftbevegelser.
Les også: Her nødlander flyet med fallskjerm
Particle Image Velocimetry
Laser og luftfart er gjerne lite kompatibelt. Les for eksempel om hvordan såkalte «metamaterialer» nå skal beskytte flygere mot laserangrep.
I dette tilfellet er ikke den grønne laseren med på pøbelstreker, men en bestanddel i teknikken som benyttes for de aerodynamiske analysene.
Den er tatt fram av DLR i Göttingen og heter Particle Image Velocimetry (PIV).
Les også: Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker
Hele vingen
Her studeres strømninger i sanntid med høyhastighetskameraer, men i stedet for å pøse på med syntetiske mikropartikler i strømmen, benyttes vanndråper som er naturlig tilgjengelig ved flytesting.
Les mer om arbeidet med aerodynamikk i Göttingen i denne artikkelen om «miljøebilen» Schlörwagen/Göttingen-egget.
DLR-forskerne påpeker at det fram til nå ikke har vært mulig å måle luftstrømmene rundt hele vingen på et passasjerfly under reelle forhold.
Det ble gjennomført PIV-forsøk på et mindre propelldrevet Do 228-testfly 2009 og 2013, men her ble det montert sensorer på vingeflatene som har den bakdelen at de i seg selv er med og forstyrrer luftstrømmene i motsetning til de nyeste forsøkene der alt av utstyr befinner seg inne i kabinen.
Les også: Et av romstasjonens viktigste instrumenter er norsk
Framtidig flydesign
Forskerne lager nå presise 3D-animasjoner av luftstrømmene.
– Målet er å skaffe mer presis kunnskap om hvordan strømmene oppfører seg rundt vinger og vingeklaffer og særlig motorhus ved flygning i lav hastighet, sier Ralf Rudnik som leder Hinva-prosjektet («High Lift Inflight Validation»).
Airbus støtter prosjektet som ledd i sine egne forskningsaktiviteter.
De nye dataene kan gi nyttige bidrag til design av neste generasjon passasjerfly og hvordan vinger og flapssystemer kan utformes for å tillate saktere innflyging.
Les også:
Her kapper de trær med helikoptermontert motorsag