På nyåret møtes den østerrikske skigiganten Fischer og eierne av det norske skimerket Åsnes i retten i en patentsak. Fischer er saksøkt for ulovlig patentinngrep.
Stridens kjerne er hvorvidt et nytt system for skifeller fra Fischer likner for mye på et patentbeskyttet, norskutviklet system.
– Vi mener Fischer har laget et produkt som er i konflikt med kortfellpatentet vårt, sier Frank Juklestad, daglig leder i Åsnes Sport til Teknisk Ukeblad.
Les også: Milliardmaskin kan gi VM-forsprang for langrennsløperne
Krever Fischer-fellen bort
Tidligere i høst meldte dn.no at Fischer var saksøkt av milliardær Kjetil Holtas sportsutstyrsselskap Active Brands, som eier Åsnes-varemerket og at tvisten mellom de to selskapene har vart siden februar.
Nylig ble det satt av to dager til patentstriden i Oslo tingrett i begynnelsen av februar, viser rettens berammingsliste.
– Vi har krevd at løsningen til Fischer trekkes fra det norske markedet, det er også et spørsmål om erstatning, sier Åsnes-sjefen, uten at han vil gå inn på hva de krever av konkurrenten.
Les også: Slik skal NTNU-forsker gi Northug supergli
Viktig for Åsnes
Åsnes lanserte kortfeller til å feste under fjellski i 2003 og tok ut norsk patent samme år. Systemet gir godt feste og grei gli på alle typer skiføre.
I høst lanserte Fischer et liknende konsept som fabrikanten kaller «Fischer Easy Skin», og skiene med systemet er i norske sportsbutikker nå.
Flere har tidligere pekt på blant annet kortfell-konseptet som en av forklaringene på at det tradisjonsrike norske skimerket Åsnes har overlevd i et tøffere marked.
– Kortfell-konseptet er viktig for Åsnes og vi har brukt mange år og mye ressurser på å innarbeide kortfell-konseptet i markedet. Først de siste årene har vi virkelig fått effekt av dette, forteller Åsnes-sjefen på telefon fra Voss.
Les også: Disse skiene sier ifra hvordan du skal smøre dem
Fischer mener de ikke har gjort noe galt.
– Det er kommet inn en stevning fra Active Brands AS og vi har svart på stevningen. Vi mener det ikke foreligger et patentinngrep. Dersom det ikke kommer en løsning, så møtes vi i Oslo tingrett 4. februar, sier advokat Steinar Lie i advokatfirmaet Bryn Aarflot til Teknisk Ukeblad.
Han ønsker ikke å gå inn på argumentasjonen på hvorfor de mener det norske fellepatentet ikke er krenket.
– I retten vil det bli en vurdering av patentets rekkevidde, det blir et patent som skal måles opp mot et produkt, sier han.
I tillegg til Fischer Sports er de norske importøren av merket, Finor, også stevnet.
Les også: Slik kan du få 8 kvm mer boareal på 200 kvadrat
Erstatter smurning
Tradisjonelt er skifeller brukt for å gi feste i bratte motbakker på toppturer med fjell-, randonee- eller telemarksski. De dekker vanligvis store deler av skisålen og er lite egnet til bruk i flatt terreng.
Kortfellkonseptet går imidlertid ut på å feste en skifell kun i skiens smørelomme under midten, for å få både feste og glid. Dermed kan systemet brukes istedenfor eller i tillegg til skismurning.
Teknisk Ukeblad har selv sett løsningene til de to skiprodusentene. Åsnes' konsept går ut på at kortfellen er festet i et metallstykke som skyves inn i to langsgående spor som går gjennom skien.
Fischers løsning går ut på at det er frest ut et tversgående spor i skien. Skifellen er smalet av i tuppen og utstyrt med et feste i plast som skyves gjennom sporet i skien og festes på oversiden.
Les også: Dette er forslagene til ny Oslofjord-bru
Ny trend
Konseptet er de siste årene blitt populært, og flere skifabrikanter har utviklet liknende teknologier.
Norske Madshus har utviklet en kortfell som kan brukes på alle typer ski, uten egenutviklet låsesystem for fellen. Systemet som kalles Madshus Intelligrip, går ut på at fellen festes på vanlig måte med en bøyle i skituppen, men den fremre delen av fellen er byttet ut med samme materiale som skisålene lages av, for å gi bedre glid.
Atomic har også kastes seg på trenden, og lansert Atomic Skintec, en smørefri treningsski, der en skifell er festet med magneter i et innfrest spor i skiens smøresone.
Les også:
Bli med inn i smørebussen som skal til Sotsji