FORSVAR

Hevder USA forhandler om at israelske «Adir» skal få selskap av flere F-35 i Midtøsten

Både Qatar og De forente arabiske emirater ønsker det nye kampflyet.

Tre israelske F-35I «Adir» i juni i år. Så langt har IAF mottatt om lag halvparten av de 50 flyene som er bestilt hittil.
Tre israelske F-35I «Adir» i juni i år. Så langt har IAF mottatt om lag halvparten av de 50 flyene som er bestilt hittil. Foto: IAF
8. okt. 2020 - 19:00

Det har vært kjent i et par måneder at De forente arabiske emirater er på jakt etter F-35. 

Israelske myndigheter har protestert kraftig mot et eventuelt salg. Deres flyvåpen IAF har hatt F-35I «Adir» i snart fire år og ønsker å forbli alene om det nye kampflyet og beholde sitt militære overtak i regionen.

Men ifølge Reuters, pågår det forhandlinger mellom USA og FAE med mål om å inngå en F-35-kontrakt innen FAEs nasjonaldag 2. desember.

Nyhetsbyrået avslørte onsdag at også nabolandet Qatar har tilsvarende ambisjoner. 

Storkunde hos Kongsberg

Det qatarske luftforsvaret har moderne kampfly fra før. De flyr i dag franske Dassault Rafale, som de til slutt skal ha 36 av, og venter dessuten på et tilsvarende antall Boeing F-15QA.

Ifølge de anonyme kildene Reuters siterer, skal Qatar ha kommet med en formell henvendelse om F-35-kjøp i løpet av de siste ukene. 

Qatar er for øvrig en stor kunde hos Kongsberg Defence & Aerospace (KDA), både av luftvernet Nasams og våpenstasjoner og -tårn.

Qatar mottok sitt første av 36 bestilte Dassault Rafale i februar 2019. <i>Foto:  Dassault Aviation</i>
Qatar mottok sitt første av 36 bestilte Dassault Rafale i februar 2019. Foto:  Dassault Aviation

I mars 2018 var det i Qatar at Kongsberg-konsernet vant sin største kontrakt noen gang, med kjøretøyprogrammet Al Rayyan som riktignok er blitt noe forsinket.

Her skal det leveres fjernstyrte tårn (MCT-40) og våpenstasjoner til 490 pansrede personellkjøretøy (PPK) fra franske Nexter Systems (VBCI, «Véhicule Blindé de Combat d'Infanterie») i en avtale som kan være verdt så mye som 15 milliarder kroner fordelt over ganske mange år.

Nasams-bestillingen fra Qatar kom i juli 2019 og er for Kongsberg verdt 5-6 milliarder kroner. Her er den amerikanske partneren Raytheon hovedleverandør. Denne avtalen har også stor betydning for videreutvikling av Nasams, ettersom den også inneholdt kvalifisering av det nye AIM-120 Amraam-missilet med større rekkevidde («extended range», ER).

Hellas kunngjorde 12. september at de har planer om å anskaffe 18 Dassault Rafale.
Les også

Nato-landet har ennå ikke F-35: Midt i en spent periode kjøper de franske Rafale-jagerfly

Polsk bestilling

Når FAE og Qatar eventuelt kan forvente å få levert F-35, dersom avtalene går i boks, vil ventelig være et stykke fram i tid. Den foreløpig siste F-35-kunden er Polen som tidligere i år bestilte 32 fly.

De første F-35A-flyene skal være ferdige i 2024 og ankomme Polen i 2026. Polen ble operativ med sine første av totalt 48 F-16 block 52, eller «Jastrząb» som de kalles der, i 2006. Da overtok de for Mig-21. De nye amerikanske kampflyene vil i stedet overta for eldre russiske/sovjetiske, Mig-29 og Su-22.

Per 1. oktober 2020 er det levert i overkant av 570 F-35 som til sammen har akkumulert 325 tusen flytimer. Fire fly har gått tapt.

IAF på tur

Israels andre «Adir»-skvadron ble operativ i august i år. <i>Foto:  IAF</i>
Israels andre «Adir»-skvadron ble operativ i august i år. Foto:  IAF

Da Israel for første gang deltok på en øvelse i Tyskland for en drøy måned siden med sine F-16 «Barak», påpekte Luftwaffe at IAF er et av verdens beste flyvåpen og at det har stor verdi å samtrene med dem.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Eksempelvis har israelerne majoriteten av nedskytinger som er utført av F-16, ifølge F-16.net, inkludert den første som skjedde i 1981 og gikk ut over et syrisk Mi-8-helikopter. IAF var også først til å ta i bruk F-35 i strid våren 2018.

Tyrkia ble i fjor kastet ut av F-35-programmet som følge av at de bestilte russisk luftvern, nærmere bestemt S-400 (SA-21 Growler).

Finsk F/A-18C Hornet tar av fra en såkalt vägbas.
Les også

F-35 må bruke vanlig veg som rullebane: Finland har forhørt seg med Norge

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.