Hevingen av den russiske tråleren som brant og sank i Tromsø i september, startet rundt klokken 3.30 natt til mandag.
Hevingen skulle egentlig starte søndag, men måtte utsettes på grunn av sterk vind. Det er kranfartøyet Gulliver som står for hevingen.
Etter planen skal kranfartøyet koble seg opp til havaristen Bukhta Naezdnik og gradvis heve og snu den, samtidig som det blir pumpet ut vann, skriver Nordlys.


Kystverket har pålagt rederiet som eier tråleren, å fjerne vraket innen nyttår, blant annet for å begrense forurensning fra havaristen.
Tråleren sto i brann fra 25. til 26. september. På grunn av eksplosjonsfare og kraftig røyk førte brannen til mange stengte veier, stengte skoler og andre problemer i Tromsø før tråleren sank og brannen slukket.
Kranfartøyet ble også brukt under bergingen av KNM Helge Ingstad. Det har en toppfart på sju knop og kan løfte opptil 4.000 tonn, skriver NRK.

WSJ: Passasjerflyet ble trolig truffet av russisk luftvern