13. mars ble den sjøsatt for første gang. Hovedgrunnen til sjøsettingen var krengetesten, som ble utført 15. mars.
– Den gikk veldig bra, og etter å ha justert ballasten opp med cirka 200 tonn, flyter den nå på ny, sier anleggssjef for HiLoad DP nr. 1, Geir Sigve Bjørnsen i Remora.
Avgjørende tester
Nå er de inne i commissioningfasen, selve ferdigstillelsen av HiLoad – med funksjonstesting. Når den fasen er ferdig, starter inshoretestingen i havnebassenget ved Aibels verft i Haugesund.
– Inshore blir mer omfattende funksjonstesting hvor vi ser alle systemene under ett, sier driftssjef for HiLoad, Frode Olsen. Inshore-testene omfatter blant annet bollard pull-test, test av ballastsystem og systemet for dynamisk posisjonering (DP), manøvreringstest og en test av det særegne, sugekopplignende attachment-systemet:
– Da skal vi dokke til et skrog for første gang for å verifisere systemets funksjonalitet. Vi må vite at det fungerer og at vi faktisk kan henge oss på et skipsskrog, sier Olsen.
Stor interesse
Tidsplanen er ennå ikke klar, men i løpet av våren er det klart for sea trials, en fullskalatest utenfor Høylandsbygd i Hardangerfjorden.
– Da leier vi inn et stort tankskip som vi utfører tester sammen med. HiLoad skal utføre de operasjonene den skal kunne, som å koble seg til tankskipet og holde det i posisjon, sier Bjørnsen.
Og interessen for det særegne fartøyet lar ikke vente på seg: Syv av de største oljeselskapene på verdensbasis har allerede bekreftet at de vil delta på fullskalatesten.
– Vi har beskrevet testomfanget for dem, og invitert dem til å komme med ytterligere forslag hvis det er noe spesielt de vil ha demonstrert. Det blir spennende, sier Olsen, som naturlig nok håper fullskalademonstrasjonen vil resultere i HiLoads første kontrakt.