Et lasteskip på 177 meter fikk maskinproblemer og begynte en merkelig seilas.
Det oppdaget trafikksentralen i Vardø, som kalte opp skipet og spurte om det trengte assistanse. Det ble avvist.
Motortrøbbel
Men en time seinere tok skipets kaptein kontakt og vedgikk at det hadde problemer med motorer og at det var sprekkdannelser på dekk.
Trafikksentralen hadde da allerede tatt sine forholdsregler.
Beredskap
KV Ålesund rykket ut mens varsel ble sendt til hovedredningssentralen, Sjøfartsdirektoratet og Kystverkets beredskapsavdeling for akutt forurensing.
Skipet var i drift på vei mot kysten, men ble reddet og eskortert til Ålesund.
Tid nok
Lasteskipet Ocean Lander var på vei fra Russland til Suez med mineralbasert fosfat. Det hadde 1420 kubikk tungolje og 97 kubikk diesel om bord.
– Vi oppdaget at fartøyet hadde problemer lenge før de tok kontakt. Fartøyet lå da 35-40 nautiske mil utenfor den norske grunnlinjen, så vi hadde mye tid til å få taubåtressurser til området, sier trafikksentralsjef Ståle Sveinungsen ved Vardø trafikksentral, til Kystverkets nettsider.
Griper inn
Trafikksentralen i Vardø holder hver måned spesielt oppsyn med nærmere 20 tankskip som trafikkerer kysten utenfor Nord-Norge. Disse kommer i tillegg til alle andre kommersielle skip rundt norskekysten.
– Vi jobber i henhold til føre-var-prinsippet. Det hender at fartøy stopper opp med problemer uten å gi beskjed. Det er derfor viktig at vi oppdager dette på et tidlig tidspunkt slik at vi kan sette inn tiltak og varsle i henhold til våre instrukser, sier Sveinungsen.
Språkmektig
Han forteller at de under hendelsen benyttet seg av den russiske språkkompetansen til Vardø radio, som trafikksentralen er samlokalisert med.
Fra 1. juli i fjor har Vardø trafikksentral overvåket all tankskip- og annen risikotrafikk langs hele kysten, også utenfor virkeområdene til Kystverkets fire andre trafikksentraler, samt havområdet rundt Svalbard.