MOTOR

Historisk få flyulykker

Per Erlien Dalløkken
2. jan. 2008 - 15:05

Det er en fattig trøst for dem som blir rammet, men samlet sett var fjoråret var et sikkerhetsmessig godt år for internasjonal luftfart.

Det viser to forskjellige statistikker som begge tar for seg antall flyulykker og antall omkomne.

Færre dødsulykker

Ifølge Flight International, som tar for seg kommersielle flyginger, var det 23 dødsulykker med til sammen 597 drepte i 2007.

– Dette er langt under gjennomsnittet for de siste ti årene, heter det i rapporten som utroper 2007 til tidenes tryggeste flyår .

Organisasjonen Aircraft Crashes Record Office (ACRO) har sett på ulykker med alle fly som med minst seks personer om bord. Ifølge ACRO ble det i fjor registrert 136 alvorlige hendelser med 965 omkomne. Antall ulykker er det laveste på over 40 år.

Kjørte av rullebanen

Den verste flyulykken i 2007 skjedde 17. juli på Congonhas Airport ved Sao Paulo. En Airbus A320 fra brasilianske TAM Linhas Aéreas kræsjet etter landing. Samtlige 187 om bord og tolv personer på bakken omkom.

Denne ulykken hadde for øvrig flere likhetstrekk med Stord-ulykken i oktober 2006 som tok livet av fire mennesker.

Flytragedien i Brasil: <br/> Paralleller til Stord-ulykken

Seks ulykker i Kongo

Flight Global påpeker at med unntak av ulykken i Brasil og landingsulykken med en Tu-134 fra UTair på Samara lufthavn i Russland, skjedde samtlige dødsulykker med passasjerfly i Den tredje verden eller med flyselskaper med tilhold i de fattigste landene.

De farligste flyselskapene

Hardest rammet ble Den demokratiske republikken Kongo med hele seks dødsulykker i fjor. Fire av disse ulykkene skjedde med fraktfly som ofte har et ukjent antall uregistrerte passasjerer om bord. Det er fortsatt usikkert nøyaktig hvor mange som omkom da et fraktfly styrtet i et boligområde ved hovedstaden Kinshasa i oktober i fjor, men det skal være minst 43.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.