Volvo stiller mannsterke på årets Vei og Anlegg på Hellerudsletta. Onsdag gjennomførte de en pressekonferanse der det både ble presentert tall, og snakket om fremtiden for maskingiganten.
LES OGSÅ: Se bilder fra årets Vei og Anlegg på Hellerudsletta
Voldsom økning
Både Volvo som konsern og Volvo Construction Equipment har lagt bak seg et historisk godt første kvartal. Det kunne salgssjef for Europa, Midtøsten og Afrika, Carl Slotte forteller under konferansen. Han fortalte at Volvo CE hadde en driftsmargin på 13,8 prosent i årets første tre måneder.
Selskapet hadde en volumøkning på 49 prosent i 2017, og har per første kvartal en økning på 35 prosent.
– Det er vi stolte over, men det er også en tøff posisjon å være i, fortalte Slotte.
Firmaets største utfordring nå, handler om å ordne opp i flaskehalsene hos leverandørene.
Han understreket samtidig at de selv har nok kapasitet og at de har ansatt mange nye folk den siste tiden for å kunne møte etterspørselen.
Han tror den største økningen vil komme på det kinesiske markedet.
– I Kina ble det i 2011 levert 420.000 maskiner. Dette dalte til 100.000 to år etter. i 2017 var det tilbake til 200.000 maskiner. Det er klart at dette spiller inn på tallene, poengterte han.
Det ble likevel påpekt at ingenting vokser inn i himmelen, og at man i 2018 vil ha en økning på verdensbasis på 10-15 prosent. For Norge sin del anslås 5 prosent.
LES OGSÅ: Javisst er det mulig å bygge store, ladbare anleggsmaskiner
Elektrifisering?
Uti pressekonferansen dreide temaet seg også over på elektrifisering av maskinparken. Ingen i Volvo er i tvil om at dette vil komme, men sjef for Volvo i Norge Gunnar Thorud, tror det er mye å hente for miljøet sin del på å utnytte dagens maskinpark på en annen måte.
– Det handler for eksempel om unødig tomgangskjøring og riktig bruk av gir, forklarte Thorud.
Volvo-ledelsen var klare på at Co2-krav på kontrakter er en bedre vei å gå foreløpig, enn å kreve at entreprenører skal ha en elektrisk maskin.
– Det hjelper vel lite at man har en liten elektrisk maskin, dersom man også bruker utstyr klassifisert som Euro 3 og 4.
Selskapet hadde med seg en elektrisk gravemaskin på Intermat i Paris i forrige uke, men det ble understreket at dette er en prototyp.
Volvo har med seg 37 maskiner på årets Vei og Anlegg, og de fikk hjelp av lærlinger til å rigge stand.
– De jobba fra fredag til mandag med dette. Det er viktig å rekruttere unge folk til bransjen, poengterte Thorud.