NATURVITENSKAP

Hjelper slagpasienter

FÅR HJELP: Med aktive støtteplagg kan slagpasienter spise og drikke selv, fordi plaggene hjelper musklene til å arbeide, sier den prisbelønte industridesigner Anne Britt Torkildsby. FOTO: STEIN BEKKEVOLD
FÅR HJELP: Med aktive støtteplagg kan slagpasienter spise og drikke selv, fordi plaggene hjelper musklene til å arbeide, sier den prisbelønte industridesigner Anne Britt Torkildsby. FOTO: STEIN BEKKEVOLD
Stein Bekkevold
3. des. 2004 - 08:04

Det var under konkurransen Unge Talenter at det unge talentet Anne Britt Torkildsby lanserte sine hjelpevester og undertøy for slagpasienter - inspirert av amerikansk romfartsteknologi.

– Å gå av med seieren i årets konkurranse er en stor anerkjennelse, sier industridesigner Torkildsby. Hun synes det er gøy å få prisen for et prosjekt som er så konseptuelt, men samtidig realistisk. Konkurransen arrangeres årlig av Norsk Designråd og Norske Industridesignere og prisen deles ut under Designdagen.

Lettere hverdag

Utgangspunktet for det høyteknologiske plagget A.R.M.S. (Adaptive Responsive Muscle Support) var masteroppgaven solørjenta gjennomførte på Designhögskolan ved Umeå Universitet.

– Jeg hadde lyst til å gjøre hverdagen lettere for vanlige mennesker; lage et funksjonelt produkt med en moralsk verdi, ikke bare jobbe med det estetiske, understreker hun. Samtidig så hun for seg at dette var siste sjanse til å leke fritt med teknologi og materialer før arbeidslivets alvor tok henne.

Prosjektet førte henne til korridorene ved Norrlands Universitetssjukhus. Deretter havnet hun på en dag-rehabiliteringspost for slagpasienter. – Hvert år rammes svært mange mennesker, både unge og gamle, av slag. Jeg så hvilke utfordringer de slet med i hverdagen, og hvordan manglende mestring ofte skapte frustrasjon og redusert selvfølelse.

Fra møbler til høyteknologi

Først laget Anne Britt møbler for slagpasienter. Hun tegnet skisser til bord og stoler, og fikk deretter ideen til et muskelstøttende klesplagg . En ny runde med undersøkelser førte henne til en kunstig muskulatur utviklet av NASA med tanke på menneskelige roboter: Det innerste laget i tekstilet registrerer om brukerens muskler er aktive eller passive. Informasjonen blir bearbeidet av et mikrodatasystem som kommuniserer med det neste tekstillaget. Dette består av et nettverk av elektroder. Disse aktiverer til slutt det ytterste laget som har fibrer fylt av en gel bestående av elektroaktive polymer. Når strøm legges på, sveller fibrene. Når strømmen slås av, går de tilbake.

– Med fremtidens teknologi og produksjonsmåter vil en tredimensjonal vevingsprosess kunne skreddersy slike klær. Plaggene vil tilføre hjelpemuskelstyrke etter behov, via elektriske impulser. Slik kan brukerne for eksempel bli i stand til å spise med kniv og gaffel på egen hånd, sier Torkildsby.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.