En pris som tilsvarer nesten 70 millioner pr. kilometer kan virke veldig høy, men den er ikke høyere enn ventet. Å utvide veger er sjelden billig i Bergen. Den aktuelle strekningen går like sør for Nesttun mellom Elvenesvegen og avkjøringen til Midtun skole. Her som i store deler av byen er terrenget sidebratt. Store mengder fjell må sprenges ut for å gi plass til det nye feltet.
Strekningen har en ÅDT på hele 18 000, likevel er det bare ett felt i hver retning. Bussene står i bilkø hver morgen. I november i år blir forholdene mye bedre.
Kollektivfeltet skal brukes av busser og drosjer som kjører mot nord, det vil si i retning sentrum. Det skal ligge der nordgående felt ligger i dag. De to feltene som er åpne for all slags trafikk, blir flyttet vestover. I forbindelse med utvidelsen blir det mindre justeringer av vegtraséen.
Ombyggingen blir krevende på grunn av den store trafikken. Det blir strenge restriksjoner på sprenging. E 39 kan bare stenges et kvarter om gangen, og bare på bestemte tider av døgnet. Syklister og fotgjengere vil bli ledet over på andre veger i anleggstiden.
Utvidelsen er prosjektert av Multiconsult. Bybanen Utbygging er byggherre selv om dette er en ren vegjobb som ikke berører Bybanen direkte. Løsningen er valgt av praktiske grunner. Bybanen Utbygging har anleggskontor i området i forbindelse med at banen blir forlenget fra Nesttun til Rådal. Dessuten inngår utvidelsen av E 39 i reguleringsplanen for banen.